Michelin lanserer ny generasjon dekk for tipp-trucker

Michelin lanserer nå en ny generasjon dekk for bruk i gruver og steinbrudd. Det nye dekket, MICHELIN XDR™2 har opptil 20 prosent lenger levetid enn forgjengeren.

– MICHELIN XDR-dekket har vært referansedekket på tipp-trucker for bruk i steinbrudd og gruver. Med oppfølgeren MICHELIN XDR2 heves ytelsen, noe som øker produktiviteten og senker de dekkrelaterte kostnadene for operatøren, sier Arne Sköldén , markedssjef for industridekk i Michelin Nordic.

MICHELIN XDR2 har et 10 prosent tykkere lag undergummi mellom mønsterbunnen og stållaget i dekket, noe som gjør dekket mer motstandsdyktig mot skjæreskader og ytre påvirkning [1] . Takket være et selvrensende og retningsuavhengig dekkmønster samt en større midtribbe blir dekket mindre følsomt for strekking og skjæreskader. Slitebanens oppbygning gjør at kontaktflaten øker etter hvert som dekket slites samtidig som spesielle kjøleventiler i mønsteret holder arbeidstemperaturen i dekket nede.

MICHELIN XDR2 er bygget med Michelins C2-teknikk, som gir lavere varmeansamling i dekket. Det bidrar til forbedret levetid for dekket uten å gå på akkord med hastighets- eller lastekapasitet. Det beskyttende stållaget er 60 prosent sterkere enn i den tidligere generasjonens XDR-dekk og dekksidene er dobbelt så tykke for å kunne tåle påkjenninger enda bedre.

– MICHELIN XDR2 er testet i over to millioner timer ved Michelins testsenter for anleggsmaskiner i Spania, forteller Arne Sköldén.

Takket være avansert teknikk har det vært mulig å redusere råvareforbruket med 10 prosent sammenlignet med de ledende konkurrentenes OTR -dekk på 49 tommer. Det innebærer lavere ressursforbruk fra naturen i produksjonen, lavere belastning på gjenvinningssystemet og redusert drivstofforbruk som følge av lavere vekt. MICHELIN XDR2 produseres i ISO 14001-sertifiserte fabrikker.

MICHELIN XDR2 finnes i dimensjonen 27.00 R 49. Flere dimensjoner vil bli lansert i løpet av året.

[1] Sammenlignet med forgjengeren MICHELIN XDR

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mål er å bidra til en bærekraftig mobilitetsutvikling for varer og mennesker gjennom design, produksjon og markedsføring av dekk for alle typer kjøretøy, f.eks. biler, sykler, bulldosere, fly, jordbruksmaskiner, lastebiler, motorsykler og den amerikanske romfergen. Michelin publiserer også kart, reise-, restaurant- og hotellguider og tilbyr elektroniske reisetjenester på ViaMichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin har virksomhet i over 170 land med 109 000 ansatte (hvorav ca. 300 i Norden) og driver 72 produksjonsanlegg i 19 land i fem kontinenter. Forskning og utvikling skjer i teknikkanleggene i Europa, USA og Japan. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du besøke www.michelin.com eller www.michelin.no

Michelin er et ledende dekkselskap som er dedikert til å forbedre transport av varer og mennesker gjennom produksjon, distribusjon og markedsføring av dekk til alle typer kjøretøy. Michelin tilbyr også innovative forretningsløsninger, digitale reisetjenester og publiserer reise-, hotell- og restaurantguider og kart. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike og er representert i 170 land, har 112 300 ansatte, hvorav 300 er i de nordiske landene, og 68 produksjonsanlegg i 17 land. Selskapets Teknologisenter for forskning og utvikling har virksomhet i Europa, Nordamerika og Asia. For mer informasjon besøk gjerne vår hjemmeside www.michelin.com eller www.michelin.no.