Michelin lanserer nye dekk i serien X Works

Michelin lanserer nye dekk for bygg- og anleggsbransjen, som garanterer for økt produktivitet og utvidet levetid til svært konkurransedyktige priser.

Nye Michelin X Works leveres både som originalutstyr på nye kjøretøy og for ettermarkedet. Dekkene er tilgjengelig i de to viktigste dimensjonene i markedet, med 315/80 R 22.5 for styre- og drivaksler, og 385/65 R 22.5 for tilhengere.

Michelin X Works garanterer for utvidet levetid på varebiler, uavhengig av bruksområde.
Samtidig leverer dekkene økt produktivitet gjennom beskyttelse fra stikk- og skjæreskader når dekkene brukes på byggeplasser med Michelin X Works HD (Heavy Duty).

Nye Michelin X Works har primært to bruksområder:

1. Transport til byggeplasser
Michelin X Works Z, D og T er utviklet for brukere som i hovedsak kjører på vanlige veier, men som trenger å kjøre inn på byggeplassen for å levere materiale eller hente avfall. Disse dekkene har lang levetid, godt grep og beskytter mot skader, og leveres til svært konkurransedyktige priser.

Med lavere rullemotstand enn forgjengeren gir dekkene også bedre drivstofføkonomi. Michelin X Works Z for alle hjulaksler er forbedret med 25 prosent, Michelin X Works D for drivaksler med 15 prosent og Michelin X Works T for tilhengere med 10 prosent.

Michelin X Works Z og D i 315/80 R 22.5 for styre- og drivaksler og Michelin X Works i T 385/65 22,5 for tilhengere ble lansert på det europeiske markedet i april 2016.

2. Transport på byggeplasser
Michelin X Works HD er utviklet for de som har mer enn 20 prosent kjørelengde på byggeplasser, for eksempel i forbindelse med veibygging, boligbygging, på flyplasskonstruksjoner eller andre kommersielle anlegg. Dekkserien tilbyr meget god slitemotstand, lang levetid og god sikkerhet.

Michelin X Works HD i 315/80 R 22.5 for styre- og drivaksler vil være tilgjengelig på europeiske markeder fra og med mai 2016.

Innovativ teknologi for krevende brukere Michelin X Works Z (alle posisjoner), D (drivaksler) og T (tilhengere) er utviklet med Michelins mest avanserte teknologi.

Karbon: Et materiale som øker dekkets levetid gjennom en innovativ blandeprosess hvor visse mønsterkomponenter blandes mens de fremdeles er flytende til et mer ensartet materiale. Ettersom blandingen er mer ensartet, reduserer karbon dekkets rullemotstand, noe som igjen reduserer brenselforbruket.

Z-formede lameller: Disse spesielle z-formede lamellene forbedrer veigrepet på vinterstid, og spesielt på snødekte veier. Teknologien gjør at Michelin X Works D oppfyller kravet for 3PMSF (3 Peak Mountain Snow Flake). Sertifiseringen som vises på dekket, garanterer at dekket er egnet for vinterføre.

Powercoil: En ny generasjon mer robust stålramme som gjør dekkene lettere og som gir lengre levetid og redusert rullemotstand.

Michelin Remix: Tilbyr en regummiering av de nye dekkene som gir brukerne mest mulig utbytte av sin dekkstamme.

Ulykkesgaranti for Michelin X Works HD
Den nye serien av Michelin X Works HD kommer med kostnadsfri ulykkesgaranti. Garantien er for de som investerer i premiumdekk. Hvis et dekk blir skadet, får kunden en tilbakebetaling i form av en kreditt hos forhandleren. Registrering og aktivering gjøres enkelt på MyAccount på lastbil.michelin.no.

MyAccount er en portal som gir umiddelbar tilgang til Michelin sine tjenester og tilbud.

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelin har, som det ledende dekkselskapet, forpliktet seg til bærekraftig forbedring av mobilitet for mennesker og varer ved å produsere, distribuere og markedsføre dekk for alle typer framkomstmidler. Michelin tilbyr også innovative bedriftstjenester, digitale mobilitetstjenester og publiserer reiseguider, hotel- og restaurantguider, kart og veiatlas. Michelin har hovedkvarter i Clermont-Ferrand i Frankrike og avdelinger i 170 land, har 112 300 ansatte og 68 fabrikker i 17 land. Gruppens teknologisenter for forskning og utvikling har avdelinger i Europa, Nord-Amerika og Asia. (www.michelin.com og www.michelin.no)