Michelin lanserer nytt piggfritt vinterdekk til SUV-er

Nye MICHELIN Latitude X-Ice er et piggfritt vinterdekk til firehjulsdrevne biler, spesielt tilpasset nordiske vinterforhold. Det nye SUV-dekket gir kortere bremselengde på is, lav rullemotstand og 20 prosent økt levetid.

– Så langt i år har 4 x 4-segmentet vært det som har økt mest for vinterdekk, med en markedsvekst på mer enn 50 prosent i Norden sammenlignet med samme periode i fjor. Med denne salgsøkningen er det ekstra moro for oss å tilby et helt nytt dekk til brukerne, sier Bernt Wahlberg, teknisk produktspesialist hos Michelin.

Nye MICHELIN Latitude X-Ice byr på flere tekniske nyskapninger som fremfor alt gir bedre grep på is og forkorter bremselengden på is med 15 prosent sammenlignet med forgjengeren[1]. Det nye SUV-dekket er en videreutvikling av storselgeren MICHELIN X-Ice, tilsvarende dekk for personbiler, slik at det nå også passer for firehjulsdrevne biler.

I dekkmønsteret har Michelin integrert lameller med såkalte mikropumper i dekkmønsteret. Mikropumpene suger opp vann i mønsteret i fart slik at dekket får en større kontaktoverflate og bedre veigrep. Mikropumpene gir også bedre stabilitet i mønsterknastene ettersom de ikke skjærer gjennom mønsterknastene. Den forbedrede stabiliteten bidrar til bedre veiegenskaper ettersom det blir mindre bevegelse i mønsterknastene.

Små opphøyninger i mønsterbunnen bidrar til en tannhjulseffekt ved kjøring på snødekte veier. I MICHELIN Latitude X-Ice er det broer mellom de ulike mønsterknastene som stabiliserer dekket og gir bedre kjøreegenskaper i kurver i tillegg til lenger levetid. MICHELIN Latitude X-Ice har 20 prosent lenger levetid sammenlignet med forgjengeren.

Dekket er utviklet med den høyteknologiske gummiblandingen Flex-Ice, spesielt tilpasset nordiske vinterforhold og med 100 prosent silika som bindemiddel i gummien. Fordelen med denne gummiblandingen er bedre fleksibilitet på is ved lave temperaturer, stabilitet på våte og tørre veier ved høye temperaturer, samt at det er en mer miljøvennlig løsning sammenlignet med tidligere blandinger.

Nye MICHELIN Latitude X-Ice har fått Green-X-merket, som er Michelins egen merking av dekk med lav rullemotstand.

[1] Sammenlignet med MICHELIN Latitude X-Ice 1.

Produktspesialist for Michelin Nordic: Bernt Wahlberg
Telefon: +46 70 528 42 72, E-post:
bernt.wahlberg@se.michelin.com

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mål er å bidra til en bærekraftig mobilitetsutvikling for varer og mennesker gjennom design, produksjon og markedsføring av dekk for alle typer kjøretøy, f.eks. biler, sykler, bulldosere, fly, jordbruksmaskiner, lastebiler, motorsykler og den amerikanske romfergen. Michelin publiserer også kart, reise-, restaurant- og hotellguider og tilbyr elektroniske reisetjenester på ViaMichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin har virksomhet i over 170 land med 109 000 ansette (hvorav ca. 300 i Norden) og driver 72 produksjonsanlegg i 19 land i fem kontinenter. Forskning og utvikling skjer i teknikkanleggene i Europa, USA og Japan. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du besøke www.michelin.com eller www.michelin.no

Michelin er et ledende dekkselskap som er dedikert til å forbedre transport av varer og mennesker gjennom produksjon, distribusjon og markedsføring av dekk til alle typer kjøretøy. Michelin tilbyr også innovative forretningsløsninger, digitale reisetjenester og publiserer reise-, hotell- og restaurantguider og kart. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike og er representert i 170 land, har 114 000 ansatte og 70 produksjonsanlegg i 17 land. Selskapets Teknologisenter for forskning og utvikling har virksomhet i Europa, Nordamerika og Asia. For mer informasjon besøk gjerne vår hjemmeside www.michelin.com eller www.michelin.no.