MICHELIN leverer dekk til Airbus A350 XWB

Michelin vil utstyre Airbus A350 XWB med sitt radialdekk MICHELIN Air X NZG (Near Zero Growth).

Airbus har valgt å bruke Michelins radialdekk på landingshjulene til det nye europeiske flyet, som har ekstra bred flykropp. For å møte kravene fra Airbus og de to selskapenes felles kunder, måtte Michelin møte flere utfordringer; blant annet hurtig leveranse, fullt utviklete produkter ved første prøveflyvning, reduserte driftskostnader og redusert miljøpåvirkning.

MICHELIN Air X NZG har om lag 20 prosent lavere vekt enn dekk produsert med tradisjonell teknikk, bidrar til å gjøre Airbus A350 mer drivstoffeffektiv og reduserer samtidig miljøpåvirkningen. I tillegg til å redusere totalvekten på de nye europeiske flyene, viser MICHELIN Air X NZG dekkene også overlegen robusthet i drift.

Michelin har vært leverandør til Airbus siden 1983 og utstyrer alle Airbus passasjerfly med dekk, helt fra Airbus A300 til A380.

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mål er å bidra til en bærekraftig mobilitetsutvikling for varer og mennesker gjennom design, produksjon og markedsføring av dekk for alle typer kjøretøy, f.eks. biler, sykler, bulldosere, fly, jordbruksmaskiner, lastebiler, motorsykler og den amerikanske romfergen. Michelin publiserer også kart, reise-, restaurant- og hotellguider og tilbyr elektroniske reisetjenester på ViaMichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin har virksomhet i over 170 land med 109 000 ansatte (hvorav ca. 300 i Norden) og driver 72 produksjonsanlegg i 19 land i fem kontinenter. Forskning og utvikling skjer i teknikkanleggene i Europa, USA og Japan. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du besøke www.michelin.com eller www.michelin.no

Michelin er et ledende dekkselskap som er dedikert til å forbedre transport av varer og mennesker gjennom produksjon, distribusjon og markedsføring av dekk til alle typer kjøretøy. Michelin tilbyr også innovative forretningsløsninger, digitale reisetjenester og publiserer reise-, hotell- og restaurantguider og kart. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike og er representert i 170 land, har 112 300 ansatte, hvorav 300 er i de nordiske landene, og 68 produksjonsanlegg i 17 land. Selskapets Teknologisenter for forskning og utvikling har virksomhet i Europa, Nordamerika og Asia. For mer informasjon besøk gjerne vår hjemmeside www.michelin.com eller www.michelin.no.