MICHELIN MegaXBib for dagens største skurtreskere

Nå introduseres MICHELIN MegaXBib i den nye dimensjonen 800/70R32. Dekket er beregnet på dagens største og tyngste skurtreskere, og har en belastningsindeks på 181 A8/B. Det tilsvarer 8250 kg per dekk og er den høyeste belastningsgraden blant dagens dekk [1] .

Dekket er usedvanlig robust takket være det eksklusive metallsjiktet i toppen. Michelin har også endret designen på MegaXBibs slitebane og skuldrer for å redusere skadene på avlingen.

Når det skal høstes, ønsker bonden først og fremst å få inn avlingen så raskt som mulig. Etter hvert som gårdene blir større og produktiviteten stadig blir viktigere, blir også skurtreskerne større og tyngre. Som et resultat av dette er økt belastningskapasitet hos dekket blitt en viktig forutsetning ved utviklingen av nye høytytende skurtreskere. For å møte denne utviklingen introduserer Michelin den nye dimensjonen 800/70R32 for sitt MegaXBib-dekk. Det nye MICHELIN MegaXBib er det eneste dekket i denne dimensjonen på markedet som har denne høye belastningskapasiteten.

For å øke dekkets lasteevne og robusthet har Michelin bygd inn et metallsjikt i toppen av dekket. Den nye teknikken gjør dekket mer motstandsdyktig mot skader forårsaket av tung last. Teknikken bidrar blant annet til å forbedre produktiviteten og redusere driftskostnadene og risikoen for driftsstans på kjøretøyet. I tillegg reduseres risikoen for kortere levetid på dekket på grunn av skader.

Nye 800/70R32 MICHELIN MegaXBib er mer bestandig mot skader som kan oppstå i forbindelse med innhøstingen. Særlig kan stilker fra mais, soyabønner og solsikker gi stikkskader på dekkene. For å løse dette problemet har Michelin endret designet på dekkets slitebane og skuldrer - MICHELIN MegaXBib har en omarbeidet vinkel og form på knastene og en forbedret skulder med ny struktur.

[1] Inkludert alle tilgjengelige dekk på markedet, unntatt nye MICHELIN CerexBib, som er produsert med eksklusiv MICHELIN Ultraflex-teknikk.

Markedsføringsansvarlig for Michelin Nordic: Nurgül Atayer
Telefon: +46 (0)8 709 07 20, mobil: 070-250 48 52, E-post: nurgul.atayer@se.michelin.com

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mål er å bidra til en bærekraftig mobilitetsutvikling for varer og mennesker gjennom design, produksjon og markedsføring av dekk for alle typer kjøretøy, f.eks. biler, sykler, bulldosere, fly, jordbruksmaskiner, lastebiler, motorsykler og den amerikanske romfergen. Michelin publiserer også kart, reise-, restaurant- og hotellguider og tilbyr elektroniske reisetjenester på ViaMichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin har virksomhet i over 170 land med 109 000 ansatte (hvorav ca. 300 i Norden) og driver 72 produksjonsanlegg i 19 land i fem kontinenter. Forskning og utvikling skjer i teknikkanleggene i Europa, USA og Japan. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du besøke www.michelin.com eller www.michelin.no

Michelin er et ledende dekkselskap som er dedikert til å forbedre transport av varer og mennesker gjennom produksjon, distribusjon og markedsføring av dekk til alle typer kjøretøy. Michelin tilbyr også innovative forretningsløsninger, digitale reisetjenester og publiserer reise-, hotell- og restaurantguider og kart. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike og er representert i 170 land, har 112 300 ansatte, hvorav 300 er i de nordiske landene, og 68 produksjonsanlegg i 17 land. Selskapets Teknologisenter for forskning og utvikling har virksomhet i Europa, Nordamerika og Asia. For mer informasjon besøk gjerne vår hjemmeside www.michelin.com eller www.michelin.no.