MICHELIN Pilot Road 3 – ny stjerne på et raskt voksende marked

Det nye sportstouring-dekket MICHELIN Pilot Road 3 gir økt grep, kortere bremselengde på våt vei og høy ytelse gjennom hele dekkets levetid.

Økt MC-sikkerhet har vært jobb nummer 1 under utviklingen av det nye MICHELIN Pilot Road 3. Tester viser at den nye dekkgenerasjonen i gjennomsnitt gir 2,5 meter kortere bremselengde på våt vei fra 50 km/h sammenlignet med forgjengeren MICHELIN Pilot Road 2. Det tilsvarer omtrent bredden av et fotgjengerfelt. Ved optimalt veigrep kan bremselengden bli opptil fem meter kortere[1].

Den nyskapende mønsterteknologien MICHELIN XST (X Sipe Technology), som kombinerer “siper” og "brønner" gjør det mulig for dekket å skjære gjennom vannfilmen på våt vei og drenerer vannet raskere og mer effektivt vekk. Det gir bedre veigrep også på vått underlag.

Tester gjennomført av den uavhengige testorganisasjonen DEKRA viser at MICHELIN Pilot Road 3 har lenger levetid enn forrige generasjon[2]. Med MICHELIN 2CT (Two Compound Technology) integreres en mykere gummiblanding i dekksidene for veigrep i sving, sammen med en hardere blanding i dekkets sentrale mønster for økt levetid. Kombinasjonen av MICHELIN 2CT og MICHELIN XST sikrer jevn dekkslitasje også ved krevende bruk – en forutsetning for høy slitestyrke og pålitelig, konsistent ytelse gjennom hele dekkets levetid.

– Markedet for sportstouring-orienterte radialdekk for motorsykler vokste med 31 prosent i Europa fra 2004 til 2010 og vi venter at trenden fortsetter, sier Anders Svensson, markedssjef for motorsykkeldekk i Michelin i Norden. Med Michelin Pilot Road 3 er vi absolutt i forkant i dette segmentet.

[1] Tester utført av testsenteret DEKRA i januar 2011 med dimensjonene 120/70 ZR 17 og 190/50 ZR 17.
[2] Levetidstester utført av DEKRA 2010 (120/70 ZR17 och 180/55 ZR17).

Markedsansvarlig Motorsykkeldekk Michelin Nordic: Anders Svensson
Telefon: +46 (0)8 709 07 00, mobil: +46 (0)70 650 75 38, E-post:
anders.svensson@se.michelin.com

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mål er å bidra til en bærekraftig mobilitetsutvikling for varer og mennesker gjennom design, produksjon og markedsføring av dekk for alle typer kjøretøy, f.eks. biler, sykler, bulldosere, fly, jordbruksmaskiner, lastebiler, motorsykler og den amerikanske romfergen. Michelin publiserer også kart, reise-, restaurant- og hotellguider og tilbyr elektroniske reisetjenester på ViaMichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin har virksomhet i over 170 land med 109 000 ansatte (hvorav ca. 300 i Norden) og driver 72 produksjonsanlegg i 19 land i fem kontinenter. Forskning og utvikling skjer i teknikkanleggene i Europa, USA og Japan. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du besøke www.michelin.com eller www.michelin.no

Michelin er et ledende dekkselskap som er dedikert til å forbedre transport av varer og mennesker gjennom produksjon, distribusjon og markedsføring av dekk til alle typer kjøretøy. Michelin tilbyr også innovative forretningsløsninger, digitale reisetjenester og publiserer reise-, hotell- og restaurantguider og kart. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike og er representert i 170 land, har 112 300 ansatte, hvorav 300 er i de nordiske landene, og 68 produksjonsanlegg i 17 land. Selskapets Teknologisenter for forskning og utvikling har virksomhet i Europa, Nordamerika og Asia. For mer informasjon besøk gjerne vår hjemmeside www.michelin.com eller www.michelin.no.