MICHELIN Pilot Super Sport er verdens raskeste dekk

MICHELIN Pilot Super Sport, som Michelin slipper løs på veiene i år, er selskapets høyest ytende serieproduserte supersportsbildekk. Dekket bygger på kunnskapen Michelin har samlet gjennom flere tiårs deltagelse i 24-timersløpet Le Mans og er utviklet i samarbeid med BMW M, Ferrari og Porsche.

Michelin-dekk har sittet på vinnerbilene i Le Mans 24-timers løpet i de siste tretten årene. Det nye MICHELIN Pilot Super Sport er utviklet direkte basert på den erfaringen Michelin har bygget opp fra verdens tøffeste billøp.

BMW M, Ferrari og Porsche har deltatt aktivt i utviklingen, og alle de tre bilprodusentene har vektlagt at Michelin skulle utvikle et dekk som kan brukes både ved kjøring på vanlig vei men også på racerbanene, uten å gå på akkord med sikkerheten. Totalt er det nye MICHELIN Pilot Super Sport dekket testet i over 100.000 km og i hastigheter over 300 km/t i til sammen 1000 timer.

– MICHELIN Pilot Super Sport er det beste dekket vi noen sinne har produsert for personbiler, og i tillegg til høy ytelse har vi hatt enormt fokus på å utvikle et dekk som kan gi maksimal sikkerhet under de mest ekstreme forhold. Takket være hjelpen fra tre av verdens mest krevende bilfabrikker har vi lykkes med enda mer, for også det nye dekket setter også en ny standard når det gjelder levetid, sier salgssjef Frode Abrahamsen i Michelin Norge.

Fantastisk ytelse gir maksimal sikkerhet og bedre totaløkonomi
Michelin har fokusert på å forbedre MICHELIN Pilot Super Sports egenskaper på alle slags underlag. I en TÜV SÜD test fra 2010[1] var MICHELIN Pilot Super Sport raskere enn de fem største konkurrentene, og sammenlignet med forgjengeren MICHELIN Pilot Sport PS2 er følgende forbedret:

Veigrep på tørr vei:

•  1,5 sekunder raskere på en 2700 meters lukket bane
  •  Ved oppbremsing fra 100 km/t til stillestående er bremselengden 1,5 meter kortere

Veigrep på våt vei:

•  2,5 sekunder raskere på en 4100 meters lukket bane
  • Ved oppbremsing fra 80 km/t til 10 km/t, er bremselengden 3 meter kortere

Levetiden ved vanlig kjøring er forbedret med 10 prosent flere kilometer, og på bane med 50 prosent flere runder.

Integrert Le Mans-teknologi
MICHELIN Pilot Super Sport inneholder tre teknologier som er hentet direkte fra Michelins motorsportavdeling:

TWARON®-belte

• Ved meget høye hastigheter sikrer Twaron®-beltet høyere stabilitet fordi sentrifugalkreftene er bedre kontrollert og jevnere fordelt. Det gir større stabilitet i dekkskuldrene.
  • Twaron®-beltets fibre er fem ganger sterkere enn stål.

DUAL-COMPOUND TEKNOLOGI

• Er en ny fordeling av to ulike gummiblandinger i kontaktlaget på slitebanens inner- og ytterdel.
  • Den ytre delen består av en karbonforsterket gummiblanding som gir en ekstrem holdbarhet på bane med mange runder.
  • Den indre delen består av en gummiblanding optimalisert for kjøring på vått underlag og med et grep som tilpasser seg selv hver minste ujevnhet.

VARIABLE CONTACT PATCH 2.0

• Takket være nye digitale simuleringer som benyttes i fly- og bilbransjen fordeles trykk og temperatur jevnt over dekkets kontaktflate, og uansett om det kjøres rett fram eller svinger er kontaktflatens størrelse alltid den samme.

Rekord fra Le Mans 2010
Ved det siste årets Le Mans-løp var Michelin sammen med vinnerbilen Peugeot 908 med på å sette tre nye rekorder:

• Lengste distanse totalt: 5410,71 km
  • Raskeste tid på ett sett med dekk: 46 runder på 3:21:917, noe som gir en snitthastighet på 243km/t
  • Laveste antall dekkskift: 11 skift i løpet av 24 timer sammenlignet med 14 dekkskift i 2009.

Dimensjoner og originalmontering
Dimensjonene for MICHELIN Pilot Super Sport begynner på 223/45 ZR 18 til 265/30 ZR 22. Det bredeste dekket i Super Sport-serien er 345/30 ZR 20. Dekket finnes i dag originalmontert på bilmerker som Koenigsegg Agera, Ferrari 458 og BMW M3. Dekket er allerede tilgjengelig i handelen.

[1] MICHELIN Pilot Super Sport oppnådde den raskeste  banetiden sammenlignet med de fem ledende konkurrentene på tørt underlag i en test gjennomført av TÜV SÜD Automotive i 2010. Dekkdimensjoner 245/40 ZR 18 og 235735 ZR 19.

Produktspesialist Michelin Nordic: Bernt Wahlberg
Mobil: +46 (0)70 528 42 72, e-post:
bernt.wahlberg@se.michelin.com

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mål er å bidra til en bærekraftig mobilitetsutvikling for varer og mennesker gjennom design, produksjon og markedsføring av dekk for alle typer kjøretøy, f.eks. biler, sykler, bulldosere, fly, jordbruksmaskiner, lastebiler, motorsykler og den amerikanske romfergen. Michelin publiserer også kart, reise-, restaurant- og hotellguider og tilbyr elektroniske reisetjenester på ViaMichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin har virksomhet i over 170 land med 109 000 ansatte (hvorav ca. 300 i Norden) og driver 72 produksjonsanlegg i 19 land i fem kontinenter. Forskning og utvikling skjer i teknikkanleggene i Europa, USA og Japan. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du besøke www.michelin.com eller www.michelin.no

Michelin er et ledende dekkselskap som er dedikert til å forbedre transport av varer og mennesker gjennom produksjon, distribusjon og markedsføring av dekk til alle typer kjøretøy. Michelin tilbyr også innovative forretningsløsninger, digitale reisetjenester og publiserer reise-, hotell- og restaurantguider og kart. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike og er representert i 170 land, har 112 300 ansatte, hvorav 300 er i de nordiske landene, og 68 produksjonsanlegg i 17 land. Selskapets Teknologisenter for forskning og utvikling har virksomhet i Europa, Nordamerika og Asia. For mer informasjon besøk gjerne vår hjemmeside www.michelin.com eller www.michelin.no.