Michelin satser på Formula E

Når det første løpet i den nye Formula E kjøres i Beijing i Kina den 13. september bruker alle bilene samme dekk. Michelin Pilot Sport EV er spesialkonstruert for den nye klassen.

FIA Formula E er en helt ny racingklasse. Bilene en enseters racerbiler med elektrisk drift. Målet med mesterskapet er å stimulere innovasjon innenfor elektrisk drevet mobilitet.

Ett av nøkkelaspektene i mesterskapet er at løpene kjøres på baner som går gjennom de sentrale delene av noen av verdens største byer og kan ses av mulige elbilbrukere. Beijing, Rio de Janeiro, Buenos Aires, Los Angeles, Miami, Berlin og London er byer som for første gang vil være vertsbyer for eldrevet motorsport.

Organisasjonen bak Formula E satser på å tiltrekke seg et stort og ungt publikum i aldersgruppen 18 - 30 år. Derfor tilbyr FIA Formula E mer enn bare et billøp. Ved hvert løp bygges det en «e-landsby» der nye teknologier vil bli demonstrert. Lørdagen i hver løpshelg avsluttes med en elektronika-konsert med verdenskjente DJ-er.

Et antall kjendiser har allerede vist interesse for mesterskapet og vil være synlige i depotområdet. Leonardo Di Caprio og Richard Branson har valgt å delta selv. Den amerikanske skuespilleren kommer til å samarbeide med den Monaco-baserte elbilprodusenten Venturi mens grunnleggeren av Virgin har dannet et eget team.

Det første året kjører alle samme type bil: en Spark-Renault SRT 01-E. Det bedømmes å være den mest effektive måten å lansere en ny konkurranseform på. Men hensikten med mesterskapet er å stimulere innovasjon innen eldriftsområdet. Fra det andre året kan deltakere starte med egne elbiler.

Michelin er overbevist om at elektriske kjøretøy er en av løsningene for mobilitet. Selskapet samarbeider med flere bilprodusenter om utviklingen av den nye generasjonen elektriske biler og hybridkjøretøy.

Da FIA skulle velge teknisk partner for den nye konkurranseformen ble Michelin valgt takket være selskapets ledende posisjon på området bærekraftig mobilitet.

– Når det gjelder energieffektive dekk og bærekraftig motorsport fremstår Michelin som en pioner og leder, sier MICHELINs motorsportsjef Pascal Couasnon.

– FIA Formula E-mesterskapet er spesielt interessant for Michelin på grunn av motorene og fordi løpene kjøres i bysentrum. Det nye mesterskapet passer perfekt inn i strategien MICHELIN Total Performance, som handler om å teste grensene på flere områder som samtidig påvirker dekkenes ytelser, også de som kan synes motstridende.

For å møte utfordringene har Michelins teknikere utviklet MICHELIN Pilot Sport EV. Det er første gang en internasjonal, enseters løpsbil vil bruke dekk i dimensjonen 18-tommer. Dette skyldes to ting: maksimal energieffektivitet og større likhet mellom racing-dekk og de dekkene som benyttes på vanlige biler. Takket være et spesialutviklet dekksmønster er det like hjemme på våt bane som på tørr.

Deltakerne vil derfor kun ha en type dekk og mønster, som benyttes under alle forhold som kan oppstå i løpet av mesterskapet.

Det nye dekket er smalere og høyere enn de dekkene som tradisjonelt forbindes med enseters formelbiler og har en lav rullemotstand.

– Dekkets rullemotstand har en umiddelbar påvirkning på eldrevne bilers rekkevidde og er derfor utrolig viktig, forklarer Serge GRISIN, ansvarlig for MICHELIN Motorsports Formula E-program.

– Med smalere dekk oppnår man lavere rullemotstand ettersom friksjonen mot bakken reduseres, men de gir også lavere luftmotstand. Vi arbeider hardt på dette feltet og lærer oss mye om elbilenes behov med Formula E som teknisk lokomotiv, sier han.

– Motorsport er et laboratorium, sier Pascal Couasnon. Vi har i praksis to laboratorier: vårt teknologisenter med over 6 000 ansatte over hele verden, og motorsporten. De to gjør det mulig å samle inn viktige data. I motorsporten må dekkene våre hanskes med ekstreme situasjoner. Det hjelper oss med å utvikle nye verktøy og metoder som kan brukes i utviklingen av Michelins gatedekk. Det er en utvikling som aldri stopper opp. Med alle de utfordringene bilindustrien står overfor i dag finnes det bare ett svar: innovasjon. Hos Michelin tjener motorsporten nettopp denne hensikten.

Lenker til videomateriale:
Michelin Passion – Dekktester fra Donington: https://www.youtube.com/watch?v=wBhW9iDexOk&list=UUScFqbM6PmNdepFIrAo-K8A
Formula E-bilene inntar London: http://www.fiaformulae.com/en/video/formula-e-races-into-london.aspx
Følg løpene på Facebook: https://www.facebook.com/fiaformulae

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mål er å bidra til en bærekraftig mobilitetsutvikling for varer og mennesker gjennom design, produksjon og markedsføring av dekk for alle typer kjøretøy, f.eks. biler, sykler, bulldosere, fly, jordbruksmaskiner, lastebiler, motorsykler og den amerikanske romfergen. Michelin publiserer også kart, reise-, restaurant- og hotellguider og tilbyr elektroniske reisetjenester på ViaMichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin har virksomhet i over 170 land med 111 200 ansatte (hvorav ca. 300 i Norden). Hvis du vil ha mer informasjon, kan du besøke www.michelin.com eller www.michelin.no

Sitater

Pascal Couasnon, Michelins motorsportsjef