Michelin setter lettrullende dekk på Toyota Yaris 1.0

MICHELIN Energy Saver™ blir det eneste dekket som originalmonteres på kommende modeller av det nye Toyota Yaris 1.0.

Det nye Toyota Yaris 1.0, som lanseres i første halvdel av 2009, får et redusert drivstofforbruk med 0,2 liter per 100 km takket være MICHELN Energy Saver. Det lavere drivstofforbruket reduserer CO2-utslippet med 4 gram per km.

MICHELIN Energy Saver lever opp til Toyotas ytelseskrav på fire områder: betydelig lavere rullemotstand og drivstofføkonomi, grep, levetid og komfort.

Michelin og Toyota har latt forsknings- og utviklingsgrupper koordinere sine framskritt på en rekke områder for å nå de ytelsene som Toyota søkte. Gummiblandingen, som integrerer nye typer av silika, er et område for samarbeidet, men også dekkonstruksjon og produksjonsprosesser.

I mer enn 15 år har Michelin hatt sin innovasjonsstrategi rettet inn mot å redusere dekkenes del av kjøretøyets drivstofforbruk. I 1992 viste Michelin at ved integrering av silika i gummiblandingen, ble dekkets energibehov redusert samtidig som ytelsene på andre områder, som grep og sliteevne ble forbedret. Siden lanseringen av de første Energy-dekkene har Michelin bidratt til å spare ca. 10 milliarder liter drivstoff og dermed også redusere mengden av CO2-utslipp i atmosfæren med mer enn 25 millioner tonn.

Michelin er et ledende dekkselskap som er dedikert til å forbedre transport av varer og mennesker gjennom produksjon, distribusjon og markedsføring av dekk til alle typer kjøretøy. Michelin tilbyr også innovative forretningsløsninger, digitale reisetjenester og publiserer reise-, hotell- og restaurantguider og kart. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike og er representert i 170 land, har 112 300 ansatte, hvorav 300 er i de nordiske landene, og 68 produksjonsanlegg i 17 land. Selskapets Teknologisenter for forskning og utvikling har virksomhet i Europa, Nordamerika og Asia. For mer informasjon besøk gjerne vår hjemmeside www.michelin.com eller www.michelin.no.