Michelin-stjernene presenteres i Århus

For første gang skal de nordiske Michelin-stjernene deles ut i Århus, som i februar er vertskap for «Michelin Guide Nordic Countries 2019».

I februar samles stjernekokker, bransjefolk og journalister fra hele Norden i Århus, når en av verdens mest kjente matguider skal dele ut stjerner til nordiske restauranter i ekte Michelin-ånd. Det er første gang at arrangementet til den nordiske Michelinguiden holdes et annet sted enn i en hovedstad.

– Vi ser frem til å feire de nordiske restaurantene i Århus til neste år. De siste årene har byen blitt et av Danmarks økonomiske, kulturelle og kulinariske sentrum. Århus er, både som student- og hjemby, en blanding av nyskapende ideer og tradisjoner, noe som gjennomsyrer byens gastronomiske scene. Her finner du innovative topprestauranter side om side med mindre og enklere restauranter – sammen deler de lidenskapen for de fineste råvarene landet har å by på. Det er blandingen mellom tradisjonell mat, spesielt det berømte smørbrødet, nordiske retter og internasjonal påvirkning, som trekker matelskere til Århus, forteller Gwendal Poullennec, internasjonal direktør for Guide Michelin.

Utdelingen av Michelin-stjernene skjer mandag den 18. februar i Musikhuset i Århus med 500 inviterte gjester. Vertskapet for utdelingen er VisitAarhus i tett samarbeid med Århus kommune, Region Midtjylland, Business Region Aarhus og Food Organisation of Denmark.

– Vi er veldig stolte over at Michelin har valgt å lansere den nordiske Michelinguiden i Århus. Det er en internasjonal annerkjennelse av den gastronomiske utviklingen som Århus og Østjylland har gjennomgått de siste årene, mye takket være dyktige kokker og lokale råvareprodusenter. Samtidig bidrar det til å markedsføre Danmark og Østjylland som en moderne og attraktiv gastronomisk destinasjon for turister, sier Jacob Bundsgaard, borgemester i Århus.

Arrangementet bidrar til å befeste Midtjylland-regionens posisjon som europeisk gastronomiregion.

– I fjor vant region Midtjylland og Århus, sammen med resten av den midtjyllandske regionen, tittelen European Gastronomy Region. Det er et bevis på at det finnes gode matprodusenter og matinnovasjon i vår del av landet. I mer enn et tiår har vi i Midtjylland investert i vekst og innovasjon innenfor matindustrien. Hele regionen, ikke minst Århus-området, har utviklet seg raskt og vi er i dag Danmarks matregion. At Michelin-arrangementet i år legges til Århus understreker denne positive utviklingen, sier regionsrådsformann Anders Kühnau (S).

Ifølge VisitDenmark sier 43 prosent av utenlandske turister at gode spisesteder er en av grunnene til at de velger Danmark som reisemål. Omtrent hver tiende turist mener at en finere gastronomisk opplevelse er en viktig grunn når de velger et feriested.

Vertskapet for «Michelin Guide Nordic Countries 2019» er også viktig for å skape ytterligere oppmerksomhet og fortsette veksten i turismen etter rekordåret 2018, da Århus og Jylland-regionen var europeisk kulturhovedstad.

– Michelin-stjernene bidrar til å sette Århus på verdenskartet og har hatt en stor betydning for turismen etter at vi i 2015 kunne tilby restauranter i Michelin-klasse. Derfor er det også viktig at vi fortsetter å ha fokus på utviklingen av byen og regionen som gastronomisk «must see»-destinasjon. Vertskapet for «Michelin Guide Nordic Countries» er et godt eksempel, sier direktør i VisitAarhus, Peer H. Kristensen.

Århus ble i 2015 den første danske byen utenfor hovedstaden København som ble tildelt Michelin-stjerner. Samme år vokste byens turisme med 17 prosent. I dag har byen fire Michelin-restauranter.

Bildetekst: Århus skriver historie i 2019, når de som første by, som ikke er hovedstad, er vertskap for Michelinguiden sitt arrangement. Foto: Jonas Høholt.

For ytterligere informasjon:

Pressekontakt: Lotta Wrangle, Mobil: +46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@michelin.com

Eller kontakt: VisitAarhus, Allan Tambo Christiansen på mail at@visitaarhus.com

Som ledende dekkprodusent har Michelin forpliktet seg til å forbedre kundens mobilitet på en bærekraftig måte ved å produsere og distribuere de mest passende dekkene, tjenestene og løsningene for å møte kundenes behov. Michelin tilbyr også digitale tjenester, kart og guider for å gjøre reisen til en rikere og mer unik opplevelse. Michelin utvikler også høyteknologiske materialer som brukes i mobilitetsindustrien. Gruppen har sitt hovedkontor i Clermont-Ferrand, Frankrike, og opererer i 170 land, har 114 000 ansatte over hele verden og 70 produksjonsanlegg i 17 land, som sammen produserte 190 millioner dekk 2017. For mer informasjon besøk gjerne vår hjemmeside www.michelin.com eller www.michelin.no.

Sitater

Gwendal Poullennec, internasjonal direktør for Guide Michelin