Michelin viser verdens største traktordekk

På landbruksmessen «Borgeby Fältdagar» den 24.-25. juni viser Michelin sitt traktordekk MICHELIN AxioBib IF 900/65 R 46. Dekket er det største traktordekket i Michelins sortiment og er 2,32 meter høyt med en lastekapasitet på 10,6 tonn.

– For å møte etterspørselen etter økt kapasitet blir jordbruksmaskinene stadig større. MICHELIN AxioBib IF 900/65 R46 er beregnet på meget kraftige traktorer på 400 hk og mer, sier Nurgül Atatyer, markedssjef for landbruksdekk i Michelin i Norden.

MICHELIN AxioBib IF 900/65 R46 er helt på linje med trendene innen fremtidens jordbruk. Til dagens enda kraftigere traktorer (fra 160-220 hk til 220-280 hk, 280-350 hk og nå sist over 350 hk) leverer Michelin stadig større og større dekk: Fra 1,95 m til 2,05 m, 2,15 m og nå hele 2,32 m.

MICHELIN AxioBib IF 900/65 R46 bygger på Michelins Ultraflex-teknologi som gjør det mulig å bære tyngre laster med lavere lufttrykk – opp til 0,8 bar mindre sammenlignet med tradisjonell dekkteknologi. Det innebærer økt trekkraft, lavere drivstofforbruk og redusert jordpakking.

Forskning og utvikling
Jordbruksdekkets slitebaner består generelt av mønsterklosser arrangert i to V-formede rekker. Men det er ikke bare utformingen av slitebanen som er spesiell; For å skape et dekk som skiller seg fra konkurrentene og møter jordbrukernes behov, må alle detaljer tas med i beregningen – alt fra slitestyrken i slitebanen og vinkelen mønsterklossene griper jorden med til kvaliteten på kanttråden og gummiblandingen.

Michelin har med dette dekket tatt ytterligere et skritt videre i utviklingen og gjort endringer i dekkmønsteret for å kunne levere enda høyere ytelser. Dekket er bare ett av mange eksempler på at Michelin utvikler effektive løsninger som tilgodeser innbyrdes motstridende krav, som for eksempel å utvikle dekk som kan arbeide på så vel hardt som mykt underlag og på hellende mark.

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelin har, som det ledende dekkselskapet, forpliktet seg til bærekraftig forbedring av mobilitet for mennesker og varer ved å produsere, distribuere og markedsføre dekk for alle typer framkomstmidler. Michelin tilbyr også innovative bedriftstjenester, digitale mobilitetstjenester og publiserer reiseguider, hotel- og restaurantguider, kart og veiatlas. Michelin har hovedkvarter i Clermont-Ferrand i Frankrike og avdelinger i 170 land, har 112 300 ansatte og 68 fabrikker i 17 land. Gruppens teknologisenter for forskning og utvikling har avdelinger i Europa, Nord-Amerika og Asia. (www.michelin.com og www.michelin.no)

Sitater