MICHELIN X Energy SaverGreen for hele lastbilen

Med tre nye dimensjoner i MICHELIN X® ENERGY™ SAVERGREEN-serien er den nyeste generasjonen av Michelins lettrullende lastebildekk tilgjengelig for hele lastebilsekvipasjen. Med denne første heldekkende løsningen av lettrullende dekk kan Michelin vise til en reduksjon av drivstofforbruk med 1,7 liter per 10. mil, sammenlignet med andre store dekkmerker[1].

Med MICHELIN X® ENERGY™ SAVERGREEN-serien presenterer Michelin den første globale løsningen som sparer mer enn bare drivstoff. Michelin tilbyr en global løsning som også:

• gjør lastebilen sikrere. De nye dekkene sørger for bedre grep og lengre levetid samt økt holdbarhet og motstandskraft mot skader. Dette betyr økt sikkerhet for både personer og last. Fordekkene klarer en akselbelastning på åtte tonn, uansett størrelse[2]. Denne kapasiteten i 70-serien er mulig med hjelp av InfiniCoil-teknikken.
  • øker lønnsomheten i lastebiltransporten. Michelin bygger denne påstanden på flere faktorer, alt fra den påviste drivstoffbesparingen til kostnadsbesparinger man oppnår gjennom et forbedret kilometerresultat ved mønsterskjæring og Remix-renovering av dekket. Denne kostnadseffektiviseringen er en følge av flere ulike forbedringer i dekkets prestasjoner. Dekket har blant annet lengre kjørestrekning og jevnere slitasjebilde takket være InfiniCoil[3] og dobbeltbølgende lameller[4].
  • tar hensyn til miljøet. Utover de påviste drivstoffbesparingene som er mulige takket være dekkenes lave rullemotstand, får føreren gjennom Remix-renovering og mønsterskjæring mest mulig ut av råvarene som dekkene er produsert av. Renoveringen og mønsterdekkskjæringen reduserer kjøretøyets drivstofforbruk og karbondioksidutslippet ytterligere, og er en del av Michelins innsats for å redusere råvaremengden i dekkproduksjonen. Produksjon av MICHELIN X® ENERGY™ SAVERGREEN-dekk skjer i ISO 14001-sertifiserte produksjonsanlegg.

MICHELIN X® ENERGY™ SAVERGREEN-serien er et konkret eksempel på Michelin-konsernets strategiske engasjement om aldri å ofre prestasjoner på ett område for å forbedre et annet. Den nye dekkløsningen fra Michelin innebærer forbedringer for transportbedrifter både når det gjelder sikkerhet, dekkenes levetid og økonomi. For å oppnå disse forbedringene kreves en ledende teknikk som støttes av kontinuerlig forskning og utvikling.

MICHELIN X® ENERGY™ SAVERGREEN er nå tilgjengelig i følgende dimensjoner:
315/70 R 22.5 XF 156/150 L
315/80 R 22.5 XZ 156/150 L

315/70 R 22.5 XD 154/150 L
315/80 R 22.5 XD 156/150 L
385/65 R 22.5 XT 160 J
385/55 R 22.5 XT 160 J

MICHELIN X® ENERGY™ SAVERGREEN
For framakselen
finnes MICHELIN X® ENERGY™ SAVERGREEN XZ eller XF. Begge bygger på en ENERGY™ Flex-stamme som er en del av Michelin Durable Technologies, som er utviklet for tunge kjøretøy. Takket være denne avanserte varmestabile stammen bidrar alle deler av dekket, medregnet dekksidene og dekkfoten, til å redusere drivstofforbruket.

Michelin har utviklet nye løsninger i hele stammekonstruksjonen for å redusere energitapet, og dermed drivstofforbruket.

Den nye ENERGY™ Flex-stammen har tre tekniske fordeler:
-  Dekkfot med ENERGY™-gummiblandning, selv i de mest følsomme delene av dekket
-  En ny gummiblanding med finere komponenter, noe som gir økt fleksibilitet i dekksiden
-  Mer fleksible stammetråder, noe som gir redusert rullemotstand

For drivakselen finnes MICHELIN X® ENERGY™ SAVERGREEN XD. I tillegg til ENERGY™ Flex-stammen, har dekket dobbeltbølgende lameller, noe som forlenger levetiden og gir overlegen drakraft. MICHELIN X® ENERGY™ SAVERGREEN XD har opptil 10 prosent[5] bedre grep på våt veibane sammenlignet med forgjengeren MICHELIN XDA2 + Energy.

Dekkets tredimensjonale dobbeltbølgende lameller gjør slitebanens mønster mer stabile, noe som fører til redusert slitasje og rullemotstand. Siden mønsteret stabiliseres både loddrett og vannrett, sørger de dobbeltbølgende lamellene både for bedre grep og lengre levetid sammenlignet med tradisjonelle mønster.

For trailere lanserer Michelin MICHELIN X® ENERGY™ SAVERGREEN XT. Også dette dekket bygger på ENERGY™ Flex-stammen. Dekket har forsterkede sidevegger som beskytter når sjåføren sneier blant annet fortau og kanter i rundkjøringer.

MICHELIN X® ENERGY™ SAVERGREEN-serien finnes allerede på lastebiler fra Daimler, Iveco, MAN, Scania, Renault Trucks og Volvo.

[1] Sammenlignet med gjennomsnittet for de viktigste konkurrentene. Basert på tester på motorvei som ble utført i juli 2010 av TÜV SÜD Automotive med nye 315/80 R 22.5 MICHELIN X ® ENERGY ™ SAVERGREEN XZ- og XD-dekk og 385/65 R 22.5 MICHELIN X ® ENERGY ™ SAVERGREEN XT-dekk.
[2]  En aksels høyeste lastkapasitet avgjøres av lastebilprodusenten, i samsvar med gjeldende bestemmelser. Selv når akselen er utrustet med dekk som klarer tyngre last, bør ikke kjøretøyprodusentens anbefalinger overskrides.
  315/70 R 22.5 XF
[4]  XD-profil
[5] Egne tester som ble utført 13. mars 2010 av et 315/80 R 22.5 MICHELIN X® ENERGY™ SAVERGREEN XD-dekk sammenlignet med et 315/80.22.5 XDA2 +-dekk.

Produktspesialist for Michelins lastebildekk: Johan Winberg
Telefon: +46 (0)8 709 07 63, mobil: +46 070-649 25 00, E-post:  johan.winberg@se.michelin.com

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mål er å bidra til en bærekraftig mobilitetsutvikling for varer og mennesker gjennom design, produksjon og markedsføring av dekk for alle typer kjøretøy, f.eks. biler, sykler, bulldosere, fly, jordbruksmaskiner, lastebiler, motorsykler og den amerikanske romfergen. Michelin publiserer også kart, reise-, restaurant- og hotellguider og tilbyr elektroniske reisetjenester på ViaMichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin har virksomhet i over 170 land med 109 000 ansette (hvorav ca. 300 i Norden) og driver 72 produksjonsanlegg i 19 land i fem kontinenter. Forskning og utvikling skjer i teknikkanleggene i Europa, USA og Japan. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du besøke www.michelin.com eller www.michelin.no

Michelin er et ledende dekkselskap som er dedikert til å forbedre transport av varer og mennesker gjennom produksjon, distribusjon og markedsføring av dekk til alle typer kjøretøy. Michelin tilbyr også innovative forretningsløsninger, digitale reisetjenester og publiserer reise-, hotell- og restaurantguider og kart. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike og er representert i 170 land, har 112 300 ansatte, hvorav 300 er i de nordiske landene, og 68 produksjonsanlegg i 17 land. Selskapets Teknologisenter for forskning og utvikling har virksomhet i Europa, Nordamerika og Asia. For mer informasjon besøk gjerne vår hjemmeside www.michelin.com eller www.michelin.no.