MICHELIN X-TRACTION får nye dimensjoner for dumpere

MICHELIN X-TRACTION er et dekk spesielt utviklet for dumpere. Dekkprogrammet utvides nå med tre nye dimensjoner: 24.00 R 35 fra september 2010, i tillegg til 21.00 R 33 og 18.00 R 33 som kommer i løpet av 2011.

Michelin lanserer X-TRACTION som en ny løsning for dumpere i steinbrudd og på byggeplasser. Dette er en ny generasjon av dekket som ble introdusert i 2004 for gruvemaskiner, og som til å begynne med bare ble produsert i dimensjonen 27.00 R 49. I september ble serien utvidet med dekkdimensjonen 24.00 R 35, og i løpet av 2011 følger 18.00 R 33 og 21.00 R 33.

For å mestre en del av de utfordringene man har med dekkene for disse dumperne, som arbeider i høyere hastigheter enn gruvekjøretøyene, har Michelin integrert to nye teknikker i det nye MICHELIN X-TRACTION-dekket. Det ene er et nyutviklet kjølesystem i dekkskulderen, og det andre er C2-teknikken i dekkskulderen. Til sammen fører disse nyskapningene til at varmeutviklingen i dekket reduseres, og dermed kan maskinene arbeide uten avbrudd ved høyere hastigheter.

Det nye MICHELIN X-TRACTION er direkte beslektet med andre nyskapende produkter i Michelins utvalg av industridekk. Akkurat som ved MICHELIN XHA2 for hjullastere, er det nye MICHELIN X-TRACTION lettere enn sin forgjenger Michelin XDT, noe som direkte fører til opptil 5 prosent redusert drivstofforbruk og dermed reduserte utslipp av karbondioksid.

MICHELIN X-TRACTION har en mønsterdybde som er 7 til 9 mm dypere enn sine forgjengere, og dette forlenger dekkets livslengde med så mye som 15 prosent og reduserer risikoen for alvorlige skader.

Med MICHELIN X-TRACTION RD reduseres dekkostnadene ettersom det er lettere å regummiere dette dekket. Dette skyldes først og fremst at sliteoverflaten er sterkere og hjelper til med å beskytte stammen.

MICHELIN X-TRACTION finnes i følgende størrelser:
- 27.00 R 49
- 24.00 R 35 (september 2010)

- 21.00 R 33 (2011)

- 18.00 R 33 (2011)

Markedsføringsansvarlig hos Michelin Nordic: Arne Sköldén
Telefon +46 (0)8 709 07 05, mobil: +46 (0)70 209 09 77, E-post:
arne.skolden@se.michelin.com

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: +46 8 709 07 76, Mobil: +46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mål er å bidra til en bærekraftig mobilitetsutvikling for varer og mennesker gjennom design, produksjon og markedsføring av dekk for alle typer kjøretøy, f.eks. biler, sykler, bulldosere, fly, jordbruksmaskiner, lastebiler, motorsykler og den amerikanske romfergen. Michelin publiserer også kart, reise-, restaurant- og hotellguider og tilbyr elektroniske reisetjenester på ViaMichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin har virksomhet i over 170 land med 109 000 ansette (hvorav ca. 300 i Norden) og driver 72 produksjonsanlegg i 19 land i fem kontinenter. Forskning og utvikling skjer i teknikkanleggene i Europa, USA og Japan. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du besøke www.michelin.com eller www.michelin.no

Michelin er et ledende dekkselskap som er dedikert til å forbedre transport av varer og mennesker gjennom produksjon, distribusjon og markedsføring av dekk til alle typer kjøretøy. Michelin tilbyr også innovative forretningsløsninger, digitale reisetjenester og publiserer reise-, hotell- og restaurantguider og kart. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike og er representert i 170 land, har 112 300 ansatte, hvorav 300 er i de nordiske landene, og 68 produksjonsanlegg i 17 land. Selskapets Teknologisenter for forskning og utvikling har virksomhet i Europa, Nordamerika og Asia. For mer informasjon besøk gjerne vår hjemmeside www.michelin.com eller www.michelin.no.