Michelins ambisjoner for 2048

Michelin-dekk vil bli produsert med 80 prosent bærekraftig materiale, 100 prosent av dekkene vil bli resirkulert.

Under Movin'On-konferansen 2018 annonserer Michelin sin ambisiøse plan: Å sikre at alle dekk, innen 2048, vil bli produsert med 80 prosent bærekraftig materiale og at 100 prosent av alle dekkene vil kunne resirkuleres.

I dag er den totale gjenvinningsgraden for dekk 70 prosent, og 50 prosent av alle verdens dekk resirkuleres. Michelin-dekk er for tiden laget med 28 prosent bærekraftig materiale (26 prosent biologisk materiale som naturgummi, solsikkeolje, limonen osv., og to prosent resirkulert materiale som stål eller resirkulerte og pulveriserte dekk). For en bærekraftig fremtid, investerer Michelin i høyteknologisk resirkuleringsteknologi for å kunne øke innholdet til 80 prosent bærekraftig materiale.

Bærekraftige materialer
Veien til dette ambisiøse og bærekraftige materialmålet vil bli oppnådd ved hjelp av forskningsprogrammer på bio-avfallsmaterialer som «Biobutterfly» og samarbeider med Michelins høytstående partnere, og avanserte teknologier og materialer som blir utviklet i disse partnerskapene. Biobutterfly-programmet ble lansert i 2012 med Axens og IFP Energies Nouvelles for å skape syntetiske elastomer fra biomasse som tre, halm og beter.

Michelin utvikler innovative løsninger for å integrere flere resirkulerte og fornybare materialer i dekkene sine. Innen 2048 skal 30 prosent av dekkene være av resirkulert materiale, samtidig som dekkenes ytelse skal forbedres. Michelin beviser dette med det nylige oppkjøpet av Lehigh, spesialist på høyteknologisk mikropulver som kommer fra resirkulerte dekk.

Lehigh Technologies er et spesialkjemikaliefirma som er en del av forretningsenheten «High Technology Materials» i Michelin. Lehigh er markedsledende på mikronisert gummipulver (Micronized Rubber Powders, forkortet til MRP), et bærekraftig råmateriale som reduserer råvarekostnadene med opptil 50 prosent og leverer ytelse uten kompromiss på en rekke markeder. Lehigh gjør bærekraft til et uslåelig alternativ – vi kaller det «Green for free».

Mikronisert gummipulver erstatter olje- og gummibaserte råmaterialer i et bredt spekter av industri- og forbrukerprodukter, inkludert høykvalitets dekk, plast, forbruksvarer, belegg, tetningsmidler, byggematerialer og asfalt. Lehighs tekniske eksperter samarbeider med kundene for å optimalisere sine produkter til ulike bruksområder.

Lehigh driver verdens største MRP-fabrikk i Tucker, Georgia, med en årlig produksjonskapasitet på 54 000 tonn. Lehighs toppmoderne produkt- og utviklingssenter ligger også i Tucker og fungerer som et innovasjonssenter hvor Michelin jobber med forskning og utvikling av MRP i samarbeid med sine kunder. Michelin har hittil fem produktserier: PolyDyne™, MicroDyne™, EkoDyne™, Rheopave™ og Zenoflex™, og fortsetter å utvide rekkevidden av løsninger i kjernemarkeder. Lehigh Spain, et fellesforetak med Hera Holding, er lokalisert i Barcelona. Den første Lehigh-fabrikken utenfor USA vil ligge i Murrillo del Fruto, og er under konstruksjon og vil starte driften sommeren 2018.

– Dette oppkjøpet viser Michelins strategiske vilje til å utnytte sin kompetanse innen høyteknologiske materialer i områder som strekker seg utenfor dekk. Spesielt ved å fremme bruken av innovative resirkulerte materialer fra dekk i en rekke ikke-pneumatiske industrisektorer, forteller Christophe Rahier, direktør for High Technology Materials Business Line i Michelin.

Resirkulering
I 2018 er det ifølge Verdenshandelsrådet for bærekraftig utvikling anslått at én milliard utkjørte dekk vil være generert globalt, noe som er rundt 25 millioner tonn. Av dette gjenvinnes 70 prosent av dekkene og 50 prosent resirkuleres hvert år, i gjennomsnitt. De 50 prosentene som resirkuleres blir til gummigranulater i kunstgressbaner og lignende, de ytterligere 20 prosentene blir transformert til energi.

Til sammenligning gjenvinnes 14 prosent av plastbeholdere eller -pakker hvert år (kilde https://newplasticseconomy.org), og bilindustrien har et mål om å ha en resirkuleringsgrad på 3,5 prosent.

Michelin investerer i høyteknologisk resirkulering slik at 100% av dekkene blir resirkulert for fremtidens kjøretøy innen 2048.

For å oppnå disse ambisjonene, foreslår Michelin å utvikle partnerskap og identifisere nye måter å resirkulere dekk på, eller nye bruksområder for resirkulerte dekk.

I 2017 ble et «hackathon» avholdt, i samarbeid med Alliapur, for å komme opp med løsninger på hvordan dekkgranulater kan brukes. Vinneren av denne hackathonen ble «Black Pillow», som foreslo å skape trygge urbane møbler laget av dekkgranulater.

Potensielle gevinster
Når alle disse ambisjonene oppnås – 80 prosent bærekraftig materiale og 100 prosent av dekkene resirkuleres – vil besparelsene tilsvare:

• 33 millioner fat olje spart per år (16,5 supertankere), eller 54.000 GWh.
  • En måneds energiforbruk i Frankrike.
  • 65 milliarder kilometer kjørt av en gjennomsnittlig sedan (8L/100 km) per år.
  • Alle biler i Europa kjører 225 kilometer (291 millioner kilometer totalt), eller 54 kilometer for alle biler over hele verden (1,2 milliarder biler estimert).

VISION Concept
I fjor avslørte Michelin sitt innovative VISION-konsept under Movin'On. Avanserte materialer og 3D-printingsteknologier vil bli brukt til å produsere og fornye dekkmønsteret, noe som vil bety at det er 100 prosent resirkulerbart. Andre funksjoner som underbygger den bærekraftige legitimiteten:

• Et luftløst dekk laget av biologiske og resirkulerte produkter
  • Et smart-system inne i dekket, som gir informasjon, råd og tjenester til føreren
  • En biologisk nedbrytbar slitebane som kan fornyes med en 3D-printer
  • En mobilitetsløsning som reduserer miljøsporet av bilreiser

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin har, som det ledende dekkselskapet, forpliktet seg til bærekraftig forbedring av mobilitet for mennesker og varer ved å produsere, distribuere og markedsføre dekk for alle typer framkomstmidler. Michelin tilbyr også innovative bedriftstjenester, digitale mobilitetstjenester og publiserer reiseguider, hotel- og restaurantguider, kart og veiatlas. Michelin har hovedkvarter i Clermont-Ferrand i Frankrike og avdelinger i 170 land, har 112 300 ansatte og 68 fabrikker i 17 land. Gruppens teknologisenter for forskning og utvikling har avdelinger i Europa, Nord-Amerika og Asia. (www.michelin.com og www.michelin.no)