Michelins dekk sparer penger i gruvene

Gruvenæringen etterstreber hele tiden økt produktivitet. Michelin kan bidra til det med sitt nye dekk MICHELIN 50/80R57 XDR250, som kan øke mengden masse en dumper kan frakte per time, en produktivitetsindikator i denne sektoren.

MICHELIN 50/80R57 XDR250 er utviklet takket være et samarbeid med to dominerende produsenter av gruvemaskiner, Caterpillar og Komatsu. Deres nyeste maskingenerasjon med 250 ton lasteevne, dumperne CAT 793F og KOM 830E AC, er nå utstyrt med den nye dekket.

Opptil 11 prosent ekstra TKPH[1]
MICHELIN XDR250 har oppnådd den ekstra produktiviteten gjennom å øke lasteevnen og hastighetskapasiteten, men uten kompromiss når det gjelder levetiden. For å oppnå dette gode resultatet og forene disse motstridende kravene, har Michelin helt revidert konstruksjonen av det nye dekket MICHELIN XDR250.

Økt lasteevne
Det nye dekket har større lasteevne, nominelt opptil 67 tonn. Dermed er det markedsreferansen på for 250 T dumpere. Lasteevnen er 11,6 prosent større sammenlignet med forgjengeren MICHELIN XDR2 40.00 R57. MICHELIN XDR250 har 6,3 prosent større lasteevne enn 46/90 R57-dekket som også er tilgjengelig på markedet. Dette dekket er det ideelle produktet for gruveselskap som arbeider i dagbrudd og tar sikte på å utnytte sine nye 250-tonn dumpere maksimalt.

Økt volum
MICHELIN XDR250 har 9,2 prosent større luftvolum enn forgjengeren, MICHELIN XDR2 40.00 R57. Dekket er bygget større for å matche de stadig større, nye maskingenerasjonene.

Lavere temperatur
Det nye dekkmønsterets mindre gummiblokker med tverrgående mønsterspor er optimalisert for god luftgjennomstrømning og god kjøling. Sammenlignet med forgjengeren kan MICHELIN XDR250 skryte av åtte grader lavere maksimal arbeidstemperatur ved sammenlignbare bruksforhold. Det gjør at dekket kan bære tyngre last ved samme hastighet, alternativt øke gjennomsnittshastigheten. I begge tilfeller gir det økt produktivitet.

Nye MICHELIN XDR250 er kompatibelt med MEMS (Michelin Earthmover Management System) som gjør det mulig å overføre data i sann tid om temperatur og lufttrykk for hvert dekk.

MICHELIN XDR250 er tilgjengelig på markedet allerede i dag.

[1] Produktivitetskapasitet TKPH (Ton Kilometre Per Hour)

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelin har, som det ledende dekkselskapet, forpliktet seg til bærekraftig forbedring av mobilitet for mennesker og varer ved å produsere, distribuere og markedsføre dekk for alle typer framkomstmidler. Michelin tilbyr også innovative bedriftstjenester, digitale mobilitetstjenester og publiserer reiseguider, hotel- og restaurantguider, kart og veiatlas. Michelin har hovedkvarter i Clermont-Ferrand i Frankrike og avdelinger i 170 land, har 112 300 ansatte og 68 fabrikker i 17 land. Gruppens teknologisenter for forskning og utvikling har avdelinger i Europa, Nord-Amerika og Asia. (www.michelin.com og www.michelin.no)