NASA velger Michelins hjul til nye månekjøretøy

Michelin leverer et spesialkonstruert hjul til NASAs neste generasjon månekjøretøy. Takket være spesialmateriale og tekniske innovasjoner kan det ny månekjøretøyet ta seg fram under ekstreme forhold i vanskelig terreng.

Michelins hjul til NASAs neste generasjon av månekjøretøy har patentert komposittmateriale og en spesiell oppbygning som ble utviklet av Michelins forskningssentre i Europa og Nord-Amerika.

– Denne innovasjonen gjør at Michelin kan hjelpe NASA til å løse deres transportbehov for bemannede og ubemannede oppdrag til månen i det neste tiåret, sier Carl Stenson, informasjonsansvarlig for Michelin i Norden.

Det nye hjulet bygger på teknikk som ble introdusert i forbindelse med Michelins luftfrie dekk TWEEL. Det nye hjulet har fleksible eiker festet ved slitebanen, noe som både gir fleksibilitet og holder en konstant kontakt med bakken. Dette gjør det mulig for kjøretøyet å bevege seg gjennom løs jord og kratre. Hjulet kombinerer lav vekt med høy bæreevne og er 3,3 ganger mer effektivt enn de hjulene Michelin leverte til Apollo. Slitebanen, som ble utviklet i samarbeid med Clemson University og Milliken & Company, gjør det mulig for kjøretøyet å beholde trekkevne ved meget lave temperaturer.

Michelins hjul for månekjøretøy ble testet på Hawaii fra 31. oktober til 13. november 2008 som en del i NASAs test- og evaluering av måneprogrammet. Sammensetningen av terrenget, fjellet og jorden på Hawaii gir mulighet til simulering av grunnforholdene ved månens poler.

Michelins hjul for månekjøretøy gjorde sin debut i forbindelse med at Barack Obama ble sverget inn som USAs president. Astronauter fra NASA rullet i den nyeste månekjøretøyprototypen langs Pennsylvania Avenue til seremonien.

Michelin har levert dekk til NASAs romferger i over 20 år.

Michelin er et ledende dekkselskap som er dedikert til å forbedre transport av varer og mennesker gjennom produksjon, distribusjon og markedsføring av dekk til alle typer kjøretøy. Michelin tilbyr også innovative forretningsløsninger, digitale reisetjenester og publiserer reise-, hotell- og restaurantguider og kart. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike og er representert i 170 land, har 112 300 ansatte, hvorav 300 er i de nordiske landene, og 68 produksjonsanlegg i 17 land. Selskapets Teknologisenter for forskning og utvikling har virksomhet i Europa, Nordamerika og Asia. For mer informasjon besøk gjerne vår hjemmeside www.michelin.com eller www.michelin.no.