Norge holder stillingen i årets Michelin-guide

I dag presenteres innholdet i årets utgave av Guide MICHELIN Main Cities of Europe 2013 av dekkprodusenten Michelin. Restaurant Maaemo har fortsatt to stjerner, mens Bagatelle og Statholdergaarden har en stjerne hver.

- Uansett om du ser etter en stjernerestaurant eller hjemmekoselig kro, har Michelins anonyme inspektører gjort ett utvalg av det beste Oslo har å tilby. Nå finnes også Guide Michelin tilgjengelig for nedlasting til de fleste mobiltelefoner, sier Carl Stenson, informasjonssjef for Michelin i Norden.

Tre norske restauranter er tildelt til sammen fire stjerner* i årets utgave. I tillegg er tre restauranter tildelt utmerkelsen Bib Gourmand -– merket som indikerer at restauranten serverer vellaget mat til gunstig pris. Stjernene som deles ut baseres kun på maten som serveres, i tillegg viser bestikksymboler bedømmelse av miljø, service med mer.

Norske restauranter med stjerne i Guide MICHELIN Main Cities of Europe 2013:
To stjerner:
Maaemo
En stjerne: Bagatelle og Statholdergaarden
Bib Gourmand: Lille B, restauranteik og Oro Bar & Grill

1574 hoteller og 2154 restauranter i 44 byer i 20 land
Michelins anonyme inspektører, som reiser omkring og prøvespiser på restauranter og bor på hoteller, betaler alltid for mat og hotellovernatting for å bevare Guide Michelins uavhengighet og sikre at inspektørene skal få samme opplevelse som øvrige gjester.

Guiden presenterer et utvalg hoteller og restauranter i alle komfort- og prisklasser i 44 byer i 20 europeiske land. Guide MICHELIN Main Cities of Europe 2013 omtaler hele 1574 hoteller og 2154 restauranter. Utvalget av restauranter omfatter 265 som viser Bib Gourmand-piktogrammet for meget bra valuta for pengene (54 nye), 15 er tildelt tre stjerner, 80 har to stjerner (derav 9 nye) og 309 har fått en stjerne (50 nye).

Den første Michelin-guiden ble utgitt allerede i 1900 i Frankrike. Guiden ble delt ut gratis av Michelin til alle bilister i Frankrike for å gjøre det enklere å reise. Fortsatt er mottoet for Michelin ”En bedre vei frem”, noe som oppsummerer selskapets mål om å forenkle transport av mennesker og gods. Guide MICHELIN Main Cities of Europe ble første gang utgitt i 1982 og utgis i år for 32. gang.

Michelins forskjellige guider er nå også tilgjengelige på nettstedet Viamichelin.com, som har over 400 millioner besøkende årlig. Papirutgavene kom ut i et opplag på over en million eksemplarer i fjor.

* En restaurant som får tre stjerner i Guide Michelin bedømmes å være verd en reise i seg selv, mens to stjerner betyr at restauranten er verd en omvei. En stjerne betyr at restauranten er eksepsjonelt god i sin kategori. Hoteller bedømmes på samme måte for sitt miljø med hussymboler i ulike størrelser. Røde bestikk og hussymboler gis til ekstra hyggelige steder.

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mål er å bidra til en bærekraftig mobilitetsutvikling for varer og mennesker gjennom design, produksjon og markedsføring av dekk for alle typer kjøretøy, f.eks. biler, sykler, bulldosere, fly, jordbruksmaskiner, lastebiler, motorsykler og den amerikanske romfergen. Michelin publiserer også kart, reise-, restaurant- og hotellguider og tilbyr elektroniske reisetjenester på ViaMichelin.com. Michelin har virksomhet i over 170 land med 113 400 ansatte (hvorav ca. 300 i Norden). Hvis du vil ha mer informasjon, kan du besøke www.michelin.com eller www.michelin.no

Sitater