Nytt dekk for busser gir en sikker og komfortabel reise til lavere kostnader

Michelin lanserer X Coach Z, spesielt utviklet for busser i langdistanse- og regionaltrafikk.

Med det nye dekket Michelin X Coach X, 295/80 R 22,5, med merkingen M+S og 3PMSF, kan Michelin tilby en komplett dekkserie som garanterer god fremkommelighet og sikkerhet for busser. Kombinasjonen av to innovative teknologier, Regenion og Infinicoil, har gjort det nye dekket mer robust og slitesterkt. Det har også 16 prosent lenger levetid enn den forrige generasjonen[1].

Som en del av Michelins globale «Long Lasting Performance»-strategi, har Michelin X Coach Z et dekkmønster som fornyer seg selv. Når dekket slites ned dukker nye spor og vannavledende kanaler opp senere i dekkets levetid. Den nye mønsterdesignen bidrar også til å maksimere kontaktflaten mot underlaget, noe som gir bedre grep på våte veibaner.

Det allsidige og slitesterke dekket kan også skryte av en robust konstruksjon som gir økt pålitelighet og reduserer nedetiden, noe som er avgjørende innenfor passasjertransport. Det nye innovative dekkmønsterdesignet reduserer støynivået, og bidrar til en mer avslappende reise, både for sjåføren og passasjerene.

Michelin X Coach Z er egnet for helårsbruk (som vist i 3PMSF-merkingen), noe som bidrar til reduserte kostnader knyttet til dekkskift og lagring.

Michelin X Coach Z har oppnådd disse egenskapene takket være to banebrytende teknologier:

- Regenion: Ulike spor garanterer minimal deformasjon av dekkmønsteret, reduserer rullemotstanden og gir lavere drivstofforbruk. I tillegg fornyes de langsgående sporene ettersom dekket slites, noe som gir bra veigrep og bremseegenskaper gjennom hele dekkets levetid under alle værforhold. Michelin utnytter 3D-printing i metall for å produsere de komplekse formene som gjør det mulig å produsere disse sofistikerte dekkmønstrene som åpner seg når dekket slites.

- Infinicoil: Denne teknologien består av en opptil 400 meter lang (avhengig av dekkets størrelse) stålvaier inni dekkstammen. Denne vaieren øker dekkets styrke og forbedrer kontakten med underlaget, noe som gir opptil 16 prosent lengre levetid. Samtidig gir den robuste dekkstrukturen utmerket lastbarhet. På foraksel kan Michelin X Coach Z bære en last på opptil 7,5 tonn.

Michelin X Coach Z er tilgjengelig fra nå i dimensjonene 295/80 R 22,5 og kan mønsterskjæres og regummieres, noe som sparer penger, reduserer bruken råmateriell og påvirkningen på miljøet.

[1] MICHELIN X COACH HL Z

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin har, som det ledende dekkselskapet, forpliktet seg til bærekraftig forbedring av mobilitet for mennesker og varer ved å produsere, distribuere og markedsføre dekk for alle typer framkomstmidler. Michelin tilbyr også innovative bedriftstjenester, digitale mobilitetstjenester og publiserer reiseguider, hotel- og restaurantguider, kart og veiatlas. Michelin har hovedkvarter i Clermont-Ferrand i Frankrike og avdelinger i 170 land, har 114 000 ansatte og 70 fabrikker i 17 land. Gruppens teknologisenter for forskning og utvikling har avdelinger i Europa, Nord-Amerika og Asia. (www.michelin.com og www.michelin.no)