Nytt dekk for hjullaster

Nye Michelin XHA2 er robust konstruert for å oppnå reduserte driftskostnader, økt driftssikkerhet og økt førerkomfort. Dekket, som er laget for hjullastere, lanseres på Intermat i april 2009.

Bruksområdene for hjullastere er mange, men oftest går de under tøffe forhold. Et dekkhavari kan føre til at alt arbeid stopper opp på arbeidsplassen, noe som vil gi store kostnader og forsinkelser. Michelin XHA2 øker driftssikkerheten på grunn av:

• mer gummi i slitebanen som gir et mer holdbart og slitesterkt dekk
• dekksiden som er forsterket med en kraftig beskyttelseskant
• at Michelin har utviklet gummiblandinger som begrenser sprekkdannelse og forebygger punkteringer

Michelin XHA2 har opp til 9 prosent lengre levetid enn forgjengeren Michelin XHA, referansedekket når det gjelder slitestyrke og levetid verden over.

– Takket være svært god driftssikkerhet hjelper Michelin XHA2 til med å senke de operasjonelle kostnadene og øke selskapets lønnsomhet. Å kjøpe riktige dekk krever kunnskaper og de må ses som en investering i virksomheten, sier Arne Skøldén, produktmarkedsansvarlig for anleggsdekk hos Michelin.

Trekkraften for Michelin XHA2 har blitt forbedret, blant annet gjennom bedre selvrensing. Den økte trekkraften forhindrer sluring, bidrar til lavere rullemotstand og dermed lavere drivstofforbruk. Michelins patenterte dekkmønster reduserer vibrasjonene i kjøretøyet og dette gir et bedre førermiljø og mindre maskinskade.

Michelin XHA2 bygger på en ny dekkstamme som lett kan regummieres og på denne måten bidrar det til bedre driftsøkonomi og mindre belastning på gjenvinningssystemene for dekk.

Produktmarkedsansvarlig Michelin Nordic: Arne Skøldén
Telefon +46 (0)8 709 07 05, mobil: +46 (0)70 209 09 77
E-post: arne.skolden@se.michelin.com

Michelin er et ledende dekkselskap som er dedikert til å forbedre transport av varer og mennesker gjennom produksjon, distribusjon og markedsføring av dekk til alle typer kjøretøy. Michelin tilbyr også innovative forretningsløsninger, digitale reisetjenester og publiserer reise-, hotell- og restaurantguider og kart. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike og er representert i 170 land, har 112 300 ansatte, hvorav 300 er i de nordiske landene, og 68 produksjonsanlegg i 17 land. Selskapets Teknologisenter for forskning og utvikling har virksomhet i Europa, Nordamerika og Asia. For mer informasjon besøk gjerne vår hjemmeside www.michelin.com eller www.michelin.no.