Nytt dekk for SUV-eiere som vil kjøre i terreng

Michelin lanserer Michelin Latitude Cross, et dekk beregnet på de SUV-eierne som iblant vil kjøre i terreng.

Ifølge en studie Michelin gjennomførte i Europa, erklærer mange SUV-eiere at de iblant vil utnytte bilens terrengegenskaper, selv om flertallet av deres bilturer skjer på vanlige asfalterte veier. Det nye Michelin Latitude Cross er beregnet på 65 prosent landeveiskjøring og 35 prosent terrengkjøring.

De viktigste produktegenskapene ved det nye Michelin Latitude Cross er:
1. Terrengegenskaper som kan sammenlignes med et All-Terrain-dekk.
2. Dekket er, tross et grovt dekkmønster, like stillegående og viser samme komfortegenskaper som Michelin Latitude Tour HP – et dekk som er velkjent for å være et stillegående dekk på landevei.
3. Michelin Latitude Cross har lang levetid, noe som innebærer lave dekkrelaterte kostnader.

For å gi Michelin Latitude Cross disse egenskaper har Michelins forsknings- og utviklingsteam kombinert et nytt grovt dekkmønster (som gir grep selv i leirete terreng) med en gummiblanding som er hentet fra dekk som normalt brukes ved arbeid i gruver (Michelin Terrain-Proof). Dette borger for et slitesterkt dekk som holder lenge. Dekkmønsterets utforming gir et progressivt grep og holder et veldig lavt lydnivå, noe som er uvanlig for et dekk som er utviklet med så gode terrengegenskaper.

- Mange SUV-eiere drømmer iblant om å begi seg ut i terrenget, men har tidligere valgt et dekk som er tilpasset det underlaget de bruker mest tid på – asfalt. Dette dekket gir dem veldig store muligheter til å virkeliggjøre sine off-road-drømmer uten å inngå kompromiss med den komforten som man også forventer av et kjøretøy, sier Bernt Wahlberg, produktekspert hos Michelin i de nordiske landene.

Michelin Latitude Cross er tilgjengelig i 24 dimensjoner fra 15” til 18”. Dekket har hastighetsklassifisering T (190 km/t). Michelin Latitude Cross erstatter Michelin 4x4 Synchrone (selv om det nye dekket er mer beregnet på terrengkjøring) og Michelin 4x4 XTT. Samtlige Michelins dekk for SUV-er og Crossovers har nå samlenavnet ”Latitude”.

Produktspesialist Michelin Nordic: Bernt Wahlberg
Telefon: +46 (0)70 528 42 72
E-post: bernt.wahlberg@se.michelin.com

Michelin er et ledende dekkselskap som er dedikert til å forbedre transport av varer og mennesker gjennom produksjon, distribusjon og markedsføring av dekk til alle typer kjøretøy. Michelin tilbyr også innovative forretningsløsninger, digitale reisetjenester og publiserer reise-, hotell- og restaurantguider og kart. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike og er representert i 170 land, har 112 300 ansatte, hvorav 300 er i de nordiske landene, og 68 produksjonsanlegg i 17 land. Selskapets Teknologisenter for forskning og utvikling har virksomhet i Europa, Nordamerika og Asia. For mer informasjon besøk gjerne vår hjemmeside www.michelin.com eller www.michelin.no.