Nytt piggdekk til SUV fra Michelin

Michelin Latitude X-ICE North 2+ leverer forbedrete ytelser[1] på is og snø:

• 10 prosent kortere bremsestrekning og 15 prosent bedre akselerasjon på is
  • 5 prosent kortere bremsestrekning og 10 prosent bedre akselerasjon på snø

– Nordiske forbrukere forventer høy sikkerhet på snø, is og vått føre når de skal velge vinterdekk, sier Frode Abrahamsen i Michelin i Norge. – Med det nye Michelin Latitude X-Ice North 2+ har vi beholdt de gode egenskapene på vått og tørt føre fra forgjengeren, men samtidig forbedret grepet på is og snø betydelig.

Det forbedrete isgrepet i det nye Michelin Latitude X-ICE North 2+ viser at det er hele dekkets konstruksjon som bidrar til godt grep på is, ikke bare antall pigger. Akkurat som sin forgjenger har det nye dekket 50 pigger per rulleomkretsmeter og oppfyller dermed hovedregelen i det nye piggdekkregelverket som trådte i kraft i 2013.

Michelins ambisjon om å levere økt ytelse og sikkerhet uten å gå på akkord med noen egenskap sammenfattes i Michelin Total Performance, som anvendes på alle nye dekk fra Michelin. Her er noen av de nye teknologiene i Michelin Latitude X-ICE North 2+:

- Flex-Ice 2.0: Den nye gummiblandingen brukes i slitebanen på dekket for å forbedre grepet på is ved lave temperaturer, forbedre snøgrepet og forlenge levetiden.
- Catamaran-teknologi: Ved å øke tykkelsen på den underliggende gummien oppnås bedre feste for piggene, som sitter fast ti prosent lenger.
- ThermoActive Rubber Compound: En helt ny gummiblanding som endrer egenskaper etter temperatur. Ved varmt vær er gummien under piggene mykere og piggene «synker inn» for å minimere pigg- og veislitasje. Dette gir også bedre grep på våte og tørre veier. Ved kaldere temperaturer blir gummiblandingen hardere, noe som gjør at piggkraften øker og dermed forbedrer isgrepet.
- Double casing: Michelin benytter en dobbelt stamme i dekket for å forsterke dekksidene. Det gir et mer robust dekk med forbedret motstand mot kantstøtinger og økt stabilitet for denne typen tyngre kjøretøy som har et høyere tyngdepunkt.

SUV-markedet har vokst kontinuerlig de siste ti årene i de nordiske landene, og det gjenspeiles i en sterk og voksende etterspørsel etter SUV-dekk fra forbrukerne.

Det nye Michelin Latitude X-ICE North 2+ er tilgjengelig i handelen fra annet halvår 2015 i 23 dimensjoner fra 17 til 21 tommer. I løpet av 2016 lanseres ytterligere 19 dimensjoner, og dekket vil da være tilgjengelig i totalt 42 dimensjoner fra 16 til 21 tommer.

[1] Basert på interne tester 2014 og 2015

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelin har, som det ledende dekkselskapet, forpliktet seg til bærekraftig forbedring av mobilitet for mennesker og varer ved å produsere, distribuere og markedsføre dekk for alle typer framkomstmidler. Michelin tilbyr også innovative bedriftstjenester, digitale mobilitetstjenester og publiserer reiseguider, hotel- og restaurantguider, kart og veiatlas. Michelin har hovedkvarter i Clermont-Ferrand i Frankrike og avdelinger i 170 land, har 112 300 ansatte og 68 fabrikker i 17 land. Gruppens teknologisenter for forskning og utvikling har avdelinger i Europa, Nord-Amerika og Asia. (www.michelin.com og www.michelin.no)

Frode Abrahamsen i Michelin i Norge
Nordiske forbrukere forventer høy sikkerhet på snø, is og vått føre når de skal velge vinterdekk. Med det nye Michelin Latitude X-Ice North 2+ har vi beholdt de gode egenskapene på vått og tørt føre fra forgjengeren, men samtidig forbedret grepet på is og snø betydelig.