Nytt vinterdekk for trailere fra Michelin

Michelin lanserer et helt nytt vinterdekk for trailere, MICHELIN X Multi Winter T, i den vanlig forekommende dimensjonen 385/65 R22.5. Dekket er beregnet for vinterbruk og merket med symbolet 3PMSF.

– Det nye MICHELIN X Multi Winter T er et dekk for allsidig bruk for alle typer transportavstand og alle slags landeveier, sier Anders Lindgren, teknisk produktekspert for lastebildekk i Michelin Nordic. – Det er utviklet og testet for at våre kunder skal kunne kjøre trygt i nordiske vinterforhold.

Vinterdekklovgivningen for tungtrafikk skjerpes kontinuerlig i de nordiske landene, og hensikten er å øke så vel trafikksikkerheten som fremkommeligheten.

I Norge ble det fra og med vintersesongen 2013/2014 innført strengere krav til dekk på kjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kg. Kjøretøy i Norge skal ha 5 mm mønsterdybde på samtlige aksler. Nytt i Norge i vinter er at ekvipasjen skal ha vinterdekk i samtlige posisjoner, inkludert tilhenger. Vinterdekk defineres som «særskilt fremstilt for vinterkjøring og merket med: M+S, MS, M&S, M-S, «Mud and snow» og/eller 3PMSF eller «3 Peak mountain snowflake» (Alpesymbolet) og liste i STRO-listen».

Det nye MICHELIN X Multi Winter T er merket med symbolet ”3PMSF” (3 Peak Mountain Snowflake), som garanterer at dekket er utviklet for vinterkjøring og at ytelsene tilsvarer de krav som stilles til framkommelighet (trekkevne) på vinterføre. Dette symbolet tilsvarer dermed de norske kravene til vinterdekk.

Det nye MICHELIN X Multi Winter T oppfyller dessuten klassifiseringen «A» for våtgrep i den europeiske dekkmerkingen. Takket være et innovativt og progressivt dekkmønster med to typer av lameller, opprettholdes grepet gjennom hele dekkets levetid.

Gummiblandingen CARBION er utviklet for høy slitestyrke for å gi økt levetid og lave totale eiekostnader. Seipene som går helt ned i bunnen av dekkmønsteret bidrar sammen med muligheten for mønsterskjæring av dekket til god dekkøkonomi.

MICHELIN X Multi Winter T-dekket er tilgjengelig på det nordiske markedet nå.

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mål er å bidra til en bærekraftig mobilitetsutvikling for varer og mennesker gjennom design, produksjon og markedsføring av dekk for alle typer kjøretøy, f.eks. biler, sykler, bulldosere, fly, jordbruksmaskiner, lastebiler, motorsykler og den amerikanske romfergen. Michelin publiserer også kart, reise-, restaurant- og hotellguider og tilbyr elektroniske reisetjenester på ViaMichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin har virksomhet i over 170 land med 111 200 ansatte (hvorav ca. 300 i Norden). Hvis du vil ha mer informasjon, kan du besøke www.michelin.com eller www.michelin.no

Sitater

Det nye MICHELIN X Multi Winter T er et dekk for allsidig bruk for alle typer transportavstand og alle slags landeveier. Det er utviklet og testet for at våre kunder skal kunne kjøre trygt i nordiske vinterforhold.
Anders Lindgren, teknisk produktekspert for lastebildekk i Michelin Nordic