Roborace lanserer Michelin som offisiell dekksponsor

Roborace annonserer Michelin som dekksponsor, men samarbeidet er allerede kommet godt i gang. I all hemmelighet har Michelin bidratt med å utvikle en eksklusiv løsning for den ultimate «Robocar». Bilen er designet av Daniel Simon, og vil benytte seg av neste generasjons Michelin-dekk.

Roborace samarbeider med de beste leverandørene i verden for å lede an i utviklingen av førerløse biler. Her er dekkene et kritisk element, siden de må kunne håndtere hastighetene og påkjenningene til det nye racing-formatet som Roborace introduserer. Dekkene må også kunne tilpasses vanlige biler. Et viktig mål er nemlig å utvikle software og hardware for førerløs teknologi i privatmarkedet.

Michelin er den tredje globale partneren til å bli annonsert offisielt av Roborace. De to andre er Nvidia, som bidrar med hjernen til Robocar gjennom sin Drive PX2-teknologi, og Charge, som er produsent av elektriske smart-trucker som tilbyr all motorelektronikk.

– Vi er utrolig stolte av å ha Michelin som vår samarbeidspartner. Vi forventer at våre partnere er dristige og tror på en førerløs fremtid der byer er grønnere, tryggere, roligere og smartere på måter som forbedrer hverdagen. Michelin imponerte oss hver gang vi møttes, og de forstår virkelig de store mulighetene som bilbransjen står overfor. De presser oss, og seg selv, til å se løsninger i alle muligheter. Måten de forplikter seg til sikkerhet og innovasjon, og hvordan vi inspirerer hverandre til å skape de beste løsningene, gjør dette til et perfekt partnerskap, sier Denis Sverdlov, CEO i Roborace.

– Vi er svært glade for å kunne bekrefte vårt partnerskap med Roborace i dag. Vi har fulgt mesterskapets utvikling svært tett, og har testet privat med dem i en stund nå. Vi er veldig imponert over hvor raskt Roborace har utviklet førerløs teknologi og hardware til mesterskapet. Førerløs teknologi er på vei, og vi ønsker å være i front når det kommer til forskning og utvikling. Hos Michelin har vi alltid vært opptatt av innovasjon og å bruke globale tilstelninger og motorsport til å ta våre produkter til neste nivå. Roborace tilbyr oss nå en unik mulighet til å bruke vår ekspertise i den selvkjørende verdenen. Michelin ønsker å være med på å forme fremtiden, ikke bare være en del av den, sier Pascal Couasnon, direktør i Michelin Motorsport.

Michelin er en av verdens fremste dekkprodusenter, og har en lang tradisjon for å involvere seg i motorsport. Det franske firmaet er også én av grunnleggerne av, og eksklusiv dekkleverandør til, FIA Formula E-mesterskapet, som består av helelektriske biler. Det er for disse Michelin Motorsport har utviklet det revolusjonerende energieffektive Michelin Pilot Sport EV2.

Roborace er per dags dato i sin Beta-sesong, og den opptrer på Formula E-baner for utstillinger, der de bruker utviklingsbilen ’DevBot’. Den offisielle avdukingen av mesterskapets ’Ultimate-bil’ går av stabelen i 2017.

I tillegg til å være en konkurranse for førerløs racing, er Roborace en plattform for verdens mest innovative teknologi og for selskaper til å teste og utforske hardware og software med mål om å få produktene hurtigere ut i markedet.

Roborace dokumenterer hele prosessen med å stelle i stand verdens første mesterskap for elektriske, førerløse biler. Serien, som heter Inside Roborace, er tilgjengelig på YouTube.Seriens nyeste episode fokuserer på utvikling og testing av de spesialutviklede Michelin-dekkene til Roborace på det franske selskapets base i Clermont-Ferrand. Episoden er tilgjengelig fra 16. desember.

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin har, som det ledende dekkselskapet, forpliktet seg til bærekraftig forbedring av mobilitet for mennesker og varer ved å produsere, distribuere og markedsføre dekk for alle typer framkomstmidler. Michelin tilbyr også innovative bedriftstjenester, digitale mobilitetstjenester og publiserer reiseguider, hotel- og restaurantguider, kart og veiatlas. Michelin har hovedkvarter i Clermont-Ferrand i Frankrike og avdelinger i 170 land, har 112 300 ansatte og 68 fabrikker i 17 land. Gruppens teknologisenter for forskning og utvikling har avdelinger i Europa, Nord-Amerika og Asia. (www.michelin.com og www.michelin.no)

Sitater