Vinterferietips som redder liv

Snart skal norske skolebarn på vinterferie. Mange barnefamilier pakker bilen full og drar på skiferie. Du som vil kjøre trygt bør sjekke bilen, og ikke minst dekkene!

Snart skal veiene fylles av tusenvis fullastede biler med barnefamilier på vei mot skisentrene. Ikke alle har sjekk av bilens vinterdekk med på huskelisten, men de er en av de viktigste sikkerhetsfaktorene i ferietrafikken.

– Gode dekk og lufftrykk kan redde liv, men uansett hvor gode dekk en har på bilen er det aller viktigste at feriefolket avpasser farten etter forholdene, sier salgssjef Frode Abrahamsen i Michelin Norge. – På isete vei er bremsestrekningen rundt åtte ganger så lang som på tørr asfalt.

Du som vil unngå ulykker på vei til vintereventyret kan med fordel sjekke av disse seks dekktipsene fra Michelin:

Har du vinterferiesjekk på dekkene?

1. Sjekk at hjulene sitter fast
    Altfor mange glemmer å ettertrekke hjulmutrene når du har skiftet til vinterdekk. I følge en undersøkelsen fra 2009 kan så mange som hver fjerde bilfører kjøre på hjul som kan løsne.

2. Kontroller at du har riktig lufttrykk
    For lavt lufttrykk øker risikoen for punktering, svekker veigrepet og gir dårligere veiegenskaper, foruten at dekket slites raskere enn nødvendig. Dessuten øker drivstofforbruket. I følge en undersøkelse utført av Michelin i 2010 kjører om lag en av tre norske biler med for lavt trykk i minst ett dekk. Når du kjører bil med full last skal du bruke det høyeste trykket som er angitt i instruksjonsboken, ved tanklokket eller i dørstolpen på bilen.

3. Kontroller dekkenes mønsterdybde
    Loven krever minst 3 millimeters mønsterdybde, men et par millimeter mer anbefales fordi det gir en betydelig kortere bremsestrekning og bedre grep på snø.
  4. Kontroller piggene om du kjører med piggdekk
    Piggene bør stikke ut 1-2 millimeter og det bør ikke mangle for mange av dem. Slitte eller for få pigger svekker dekkets veiegenskaper. Slitte pigger hører du fortsatt inne i bilen, men de gir svært dprlig grep.

5. Plasser de beste dekkene bak
    Dekkene med best mønsterdybde skal plasseres bak for beste veigrep. Det reduserer faren for å miste kontrollen ved at bilens bakdel slenger ut i en sving. Når grepet på bakakselen er bedre, er det lettere å kontrollere og styre bilen i en sving ved å redusere farten og dreie rattet i samme retning som kurven.

6. Lovgivning for vinterdekk
    Både i Norge og Sverige kreves det vinterdekk på vinterførte i vintermånadene. I Finland kreves vinterdekk t.o.m. siste februar uansett føre. Skal du dra til alpene, så tenk på at piggdekk er forbudt i Tyskland.

Kilde: Michelin Norden

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mål er å bidra til en bærekraftig mobilitetsutvikling for varer og mennesker gjennom design, produksjon og markedsføring av dekk for alle typer kjøretøy, f.eks. biler, sykler, bulldosere, fly, jordbruksmaskiner, lastebiler, motorsykler og den amerikanske romfergen. Michelin publiserer også kart, reise-, restaurant- og hotellguider og tilbyr elektroniske reisetjenester på ViaMichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin har virksomhet i over 170 land med 109 000 ansatte (hvorav ca. 300 i Norden) og driver 72 produksjonsanlegg i 19 land i fem kontinenter. Forskning og utvikling skjer i teknikkanleggene i Europa, USA og Japan. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du besøke www.michelin.com eller www.michelin.no

Michelin er et ledende dekkselskap som er dedikert til å forbedre transport av varer og mennesker gjennom produksjon, distribusjon og markedsføring av dekk til alle typer kjøretøy. Michelin tilbyr også innovative forretningsløsninger, digitale reisetjenester og publiserer reise-, hotell- og restaurantguider og kart. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike og er representert i 170 land, har 112 300 ansatte, hvorav 300 er i de nordiske landene, og 68 produksjonsanlegg i 17 land. Selskapets Teknologisenter for forskning og utvikling har virksomhet i Europa, Nordamerika og Asia. For mer informasjon besøk gjerne vår hjemmeside www.michelin.com eller www.michelin.no.