Saltvann holdt de svenske langrennsløperne friske under OL

Saltvann holdt de svenske langrennsløperne friske under OL Medaljene regnet over det svenske skilandslaget under OL i Torino. I motsetning til de norske medaljehåpene, klarte de svenske skiløperne å holde seg friske i oppkjøringen og under selve mesterskapet. Svenskenes landslagssjef, nordmannen Inge Bråten, mener en viktig årsak ligger i en liten flaske saltvann. -Gjennom å spraye nesen med saltvannsløsning slapp vi forkjølelser som ellers er så lett å pådra seg ved flyreiser og når man treffer så mye folk. Tidligere har vi hatt en del sykdommer, men takket være saltvannsløsningen holdt vi oss friske den her gangen, sier Inge Bråten. Mange av skiløperne sprayet nesen flere ganger om dagen for å unngå forkjølelser. Nesesprayen ble brukt under oppkjøringen til OL og under selve mesterskapet. - Vi hadde hørt snakk om at saltvannsløsningen forebygger forkjølelser og tenkte at det i alle fall ikke kunne skade å prøve. Sprayen gir jo ingen bivirkninger, fortsetter landslagssjefen. Sprayens effekt er også vitenskapelig dokumentert. Professor Nils Gunnar Toremalm ved Universitetssykehuset MAS i Malmø bekrefter at saltvannsløsning effektivt forebygger forkjølelser. - Hver gang vi puster inn frisk luft fester både virus og bakterier seg i det tregtflytende slimlageret som finnes øverst på neseslimhinnen vår. Saltvannsløsningen løser opp slimet i nesen, slik at det blir mer tyntflytende. På denne måten skyldes partikler som har festet seg bort, forteller Toremalm. Kontaktpersoner: Inge Bråten, svensk landslagssjef, +46 (0)70-372 20 13 Nils Gunnar Toremalm, professor emeritus, Universitetet MAS, +46 (0)46-211 48 72, +46 (0)70-671 90 91, +46 (0)73-074 70 44 Susanne Renström, markedsansvarlig Miwana AB, +46 (0)70-165 36, (0)70-578 65 90 ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no

Om oss

Bedriften Miwana AB är en produserende medisinteknisk virksomhet som ble etablert i 1987. Bedriften utvikler, produserer og markedsfører egne nese- og øyeprodukter på det europeiske markedet. Produktene er basert på naturlige råvarer og beregnet på egenpleie. Produksjonen av disse produktene skjer i henhold til det medisintekniske direktivet (MDD). Bedriften kan også som underleverandør tilby kunder aseptisk/steril fylling av flasker og endosepipetter. Miwanas kjernevirksomhet er å utvikle produkter som forbedrer nesens funksjon hos barn og voksne. Dette skjer i samarbeid med svenske øre-nese-halsleger og andre spesialister. Miwana har sitt hovedkontor og produksjonsanlegg ved Företagscentrum i Gällivare, nord for Polarsirkelen. I det friske naturnære miljøet finnes det flere etablerte bedrifter innen det medisintekniske feltet. Dette kreative samarbeidsmiljøet styrker Miwanas muligheter til produktutvikling.