«Almenningstråkket”på Gran ble Årets trebyggeri 2014

Fem av fem Moelvenleveranser kjempet om Årets trebyggeri 2014 opp mot siste slutt. Bare tre viste seg å bli nominert. «Almenningstråkket”på Gran stakk av med seieren.

Årets trebyggeri 2014” ble delt ut i går på Byggedagene 18. mars og vinneren var handels- og forretningsbygget «Almenningstråkket». Bygget har blant annet bærende konstruksjoner fra Moelven Limtre.

Omfattende trebruk
Juryen har lagt vekt på at prosjektet kjennetegnes ved en omfattende trebruk med fokus på variert bruk av tre, at det har vært benyttet innovative prosesser knyttet til utvikling av prosjektet, at det har økonomisk og materialmessige effektive løsninger og er robust i forhold til bruk og levetid.

De øvrige to nominerte byggene var Kallerud studentboliger på Gjøvik og Multikomforthuset Ringdalskogen ved Larvik. Studentboligene er satt opp med moduler fra Moelven Byggmodul AS og består av 87 leiligheter for studenter.

Innovativ trebruk
Multikomforthuset er utviklet av Optimera AS og er et fremtidsrettet plusshus med innovative treløsninger. Moelven har blant annet levert limtrekonstruksjoner, vedlikeholdsvennlig beiset grankledning og varmebehandlet ask innvendig til bad og til terrasse i plusshuset. Bindingsverket er også i trematerialer fra Moelven.

De to andre prosjektene, som ikke ble nominert, men som var i kampen lenge, er kjempeprosjektet Vannkanten Stavanger og Prøysenhuset i Ringsaker. Prøysenhuset er signert Snøhetta og har limtrekonstruksjoner fra Moelven Limtre.

Et unikt prosjekt
Produktsjef Winfried Schaal i Moelven Wood Prosjekt AS sier at det enorme prosjektet Vannkanten på 19.500 kvm - totalt 128 leiligheter og en del av en ny yrende bydel øst for Stavanger i Sørvest-Norge -  har mer bruk av tre en de fire andre prosjektene til sammen.

- Med tak, fasader og terrasser i varmebehandlet furu fra Moelven Wood Prosjekt er Vannkanten et unikt prosjekt, sier han.

Verdens fineste
Prosjektet er fra før kåret til verdens fineste boligbygg i den anerkjente internasjonale arkitektkonkurransen WAN AWARDS og er nå nominert til tilsvarende pris i den også anerkjente konkurransen MIPIM Awards 2015 som en av fem finalister i kategorien beste boligprosjekt.

- Entreprenør er Kruse & Smith, mens Partner Tre er byggevarehus. Arkitekter er Jostein Burmann og Rasmus Kruse i AART architects. Vi er glad på deres vegne, sier Schaal.

Moelven Industrier ASA er et Skandinavisk industrikonsern som leverer produkter med tilhørende tjenester til det skandinaviske byggmarkedet. Konsernets virksomheter har ca. 3400 medarbeidere og omsetter årlig for rundt NOK 8 milliarder. Konsernets 52 enheter er organisert i tre divisjoner: Timber, Wood og Byggsystemer. Konsernets formål er å gi folk gode rom.