Hvordan gikk det med Moelven i fjor?

I disse dager lanserer Moelven sin årsrapport på nett. Sprellfersk, sprek og spekket med innhold. Hvorfor bør vi klikke oss inn, merkevareansvarlig Torgeir Berg?

Hva består årsrapporten av?

Årsrapporten bringer tallene for 2012 og viser hvordan det har gått for konsernet og de tre divisjonene. Her gir vi også historien bak tallene gjennom videointervjuer med konsernsjef Hans Rindal og divisjonssjefene. De forteller også litt om framtidsutsikter og planlagte grep. Dessuten har vi laget videoer med spennende nyhetsreportasjer fra de tre divisjonene som jeg tror mange vil finne interessante. I tillegg presenterer vi selvsagt også noen flotte prosjekter og viktige hendelser i året som var. Kort sagt, her er mye godt stoff!

Så det er ikke bare tørre tall?

Slett ikke. Jeg tror mange vil bli overrasket over hvordan vi har valgt å presentere Moelven. Tradisjonelt er det mye tekst og en del bilder. Vi har laget mange videoer i stedet, med høy kvalitet.

Hvorfor lager Moelven årsrapporten sin på denne måten?

Vi ønsker å rapportere like godt og grundig som om vi hadde vært på børs, fordi det er viktig å vise finansmarkedet, eiere og forretningsforbindelser at Moelven er et solid og godt selskap.

At vi velger å rapportere på nett skyldes at det er kostnadsbesparende sammenlignet med å sende ut en papirversjon i 10 000 eksemplarer. Samtidig er bruk av web med video en rask måte å kommunisere på, som også når ut på en annen måte enn papir med tekst og bilder. Videointervjuene har en sterkere gjennomslagskraft, blant annet fordi vi får møte mennesker som forklarer med sine egne ord. Et tilleggsargument for å lage årsrapport på denne måten, er at vi kan gjenbruke stoffet i mange digitale medier: web, Twitter, LinkedIn og Youtube.

Og hvorfor bør den leses, sa du?

Ved siden av å se Moelvens ledere fortelle om fortid og fremtid, er det også en fin mulighet til å få innblikk i konsernets mangfold og muligheter. Fra det store bildet og ned i detaljene.  De ansatte i Moelven har mye å være stolt over -  vi har mange flinke folk som lager mye bra - og årsrapporten er en grei påminner om det!

Moelven Industrier ASA er et Skandinavisk industrikonsern som leverer produkter med tilhørende tjenester til det skandinaviske byggmarkedet. Konsernets virksomheter har ca. 3400 medarbeidere og omsetter årlig for rundt NOK 8 milliarder. Konsernets 52 enheter er organisert i tre divisjoner: Timber, Wood og Byggsystemer. Konsernets formål er å gi folk gode rom.