Leverer kirketårn i limtre

Det 25 meter lange kirketårnet fra Moelven Limtre AS kom rullende over kommunegrensen til Nittedal. - Man får en klump i halsen, sa ordfører Hilde Thorkildsen til Romerikes Blad.

Sammen med arbeiderne ved kirken tok hun imot det nye kirketårnet.

– Det er midt på natten, musestille i Nittedal og man vet at så mange har jobbet i så mange år for å få realisert denne kirken. Når man ser selve symbolet på kirken komme da er det veldig høytidelig, forteller hun til Romerikes blad.

Heises på plass
Tårnet skal først kles og arbeides på i noen uker før det blir heist. Noen uker senere skal klokkene «Fred» og «Nåde» heises på plass.

– Dette er det absolutt beste av Nittedalskirka, jeg er så glad for at de valgte de navnene, sier Thorkildsen.

Rådhuskvartalet i Nittedal
Prosjektingeniør Rolf Evensen i Moelven Limtre AS sier at leveransen er deler av et større prosjekt som heter Rådhuskvartalet i Nittedal.

- Det består av ny kirke og nytt kulturhus. Kirka er da delt i to hovedleveranser hvorav tårnet er det ene. Totalt er det ca. 170 m³ med limtre i hele prosjektet. Alle beslag til limtrekonstruksjonen er prosjektert av våre folk. Det har vært et veldig godt samarbeid med de andre aktørene i prosjektet, og da særlig JM Norge AS som entreprenør og arkitektkontoret L2 Arkitekter, sier Evensen.

Beiset og impregnert furu
Evensen forklarer at tårnet er produsert av CU impregnert furu, og beiset ferdig før levering.

- Kirketårnet er jo en del av selve Kirka - som også har deler av hovedbæring i limtre. Moelven Limtre hadde et fortrinn ovenfor andre leverandører siden vi foreslo at vi kunne levere tårnet ferdig sammensatt. Det ville spare entreprenøren for mye jobb på byggeplass. Vi har levert tilsvarende sammensatte konstruksjoner tidligere, men sjelden i denne målestokken, sier Evensen.

Stor transport
Det fem meter brede, to meter høye og 25 meter lange vogntoget rullet inn ved kirka litt før klokken to i natt. Med politieskorte helt fra Moelv var det litt av en jobb de hadde gjort i løpet av natten.

– Fem meter er den maksimale bredden de kan kjøre med langs veien. Dette var en milepæl for prosjektet, forteller prosjektleder Ole M. Huser i JM Norge AS til Romerikes blad.

Produsert i et stykke
JM Norge AS er totalentreprenør for hele prosjektet. Hele tårnet er produsert i ett stykke og er laget av limtre.

– At det er produsert i en bit og at vi bygger i limtre er veldig spesielt. Nå blir det noen uker med jobbing for å få tårnet helt ferdig før det skal bli heist opp, sier Huser.

Fasaden snart ferdig
Utvendig har kirken virkelig begynt å ta form.

– Vi er snart ferdig med det utvendige arbeidet, på fasaden har vi brukt «Superwood» med panel og spiler. Nå er glass i full montasje og når tårnet er heist er vi for det meste ferdig, da begynner vi på jobben inne i kirken, forteller Huser.

Første kirke på 150 år
Kirken er den første som er bygget i kommunen på 150 år.

– Det er veldig gøy og spesielt å få lov til å være med på et slikt prosjekt. Det er ikke hver dag man får lov til å være med på noe sånt og det gjør prosjektet ekstra gøy, sier Huser.

Neste byggetrinn er kulturhuset. Det er også limtre hovedbæring. Leveres 4. januar 2016. Kirken skal stå klar til åpning i august neste år.

For ytterligere informasjon:
Prosjektingeniør Rolf Evensen i Moelven Limtre AS, mobil +4795769230

Moelven Industrier ASA er et Skandinavisk industrikonsern som leverer produkter med tilhørende tjenester til det skandinaviske byggmarkedet. Konsernets virksomheter har ca. 3300 medarbeidere og omsetter årlig for rundt NOK 9 milliarder. Konsernets 52 enheter er organisert i tre divisjoner: Timber, Wood og Byggsystemer. Konsernets formål er å gi folk gode rom.

Quick facts

Moelven Limtre AS produserer standard- og spesialbjelker i limtre, utvikler og leverer løsninger for idrettshaller, landbruksbygg, forretningsbygg, kontorlokaler, skolebygg, bruer m.m. I tillegg lagerfører og selger selskapet Kerto® i det norske markedet.
Tweet dette

Sitater

Det har vært et veldig godt samarbeid med de andre aktørene i prosjektet, og da særlig JM Norge AS som entreprenør og arkitektkontoret L2 Arkitekter.
Rolf Evensen