Moelven Hako bygger Rica-hotell

Moelven Hako AS har i samarbeid med AS Anlegg fått i oppdrag fra Rica Hotell- og Restaurantkjede ASA og Eiendomsspar AS å bygge Rica Travel Hotel på Gardermoen. Kontrakten har en samlet verdi på 40,5 millioner kroner eksklusive inventar og utstyr. Hotellet får i alt 142 rom, og skal bygges nær E-6 vis-a-vis Quality Hotell ved avkjøringen til Oslo lufthavn Gardermoen.

- At Rica-kjeden nok en gang velger å satse på vårt byggekonsept, viser at vi for alvor er i ferd med å få gjennomslag for bruk av prefabrikkerte byggmoduler også i hotellmarkedet. Vi har etterhvert skaffet oss betydelig kompetanse innenfor denne sektoren. Det er nettopp innenfor denne typen produksjon, med lange serier, at vi får utnyttet våre stordriftsfordeler.
Med i alt fire modulfabrikker kan Moelven tilby korte leveringstider. Modulene gjøres helt ferdig i fabrikk, samtidig med at grunnarbeider og fundamentering gjøres på byggeplass. Dermed blir også byggetiden kort. Nettopp det er et godt argument, ikke minst innen hotellmarkedet, sier Ødegaard.

Rica Travel Hotel er det fjerde hotellet som Rica-kjeden bygger med moduler fra Moelven. Tidligere har hotellkjeden utvidet på Nordkapp, bygget hoteller i Mo i Rana og i Svolvær med prefabrikkerte byggmoduler.
- Det er nettopp Rica Svolvær Hotel som har vært referanseprosjektet denne gang. Rica Travel Hotel skal bygges etter samme lest, men med enda høyere standard, opplyser Ødegaard.

Etter planen starter Moelven Hako AS produksjon cirka 1. februar neste år. Montasjen vil ventelig ta til i mars måned. Hotellet skal ferdigstilles 15. juni neste år.

Moelv, 1998.11.03 <br>Oddvar Hemsøe, <br>informasjonssjef i Moelven Industrier ASA <br>