Organisk og eksklusivt

På vår jakt etter harmoni og rekreasjon søker vi nærmere naturen. På SPA og baderom er materialer i tre på full fart inn som et alternativ til fliser og laminat.

Det er i dag et voksende marked for våtromsinteriører i tre. På privatmarkedet investeres det mye mer i hus og hytter enn tidligere. Også svømmehaller og spa-anlegg utgjør et stort marked. Og trenden går utvilsomt mot luksus. Det er det nye velværesenteret på Clarion Hotell Ernst i Kristiansand et godt eksempel på. Materialene i selve badstuen er kvistfri, varmebehandlet osp til både sittebenker og veggpanel. Osp som er varmebehandlet er kirsebærfarget understreker velværesenteret «high end»-profil.

– Det ser meget eksklusivt ut, og kunden er kjempefornøyd. Siden restfuktigheten i treet er svært lav og varmeledningsevnen dermed redusert, føles treet behagelig å sitte på, sier produktsjef Winfried Schaal i Moelven Wood Prosjekt AS. Han tilføyer at det kan stå ubehandlet, og at prisforskjellen mellom dette produktet og rimeligere varianter ikke er stor.

Flotte kontraster

Sjefredaktør i interiørmagasinet Elle Decoration, Helle Tjaberg, bekrefter at eksklusive treslag stadig blir mer populært, også i hjemmemarkedet.

– Vi identifiserer oss sterkt med måten vi bor på, og vil gjerne fremstå som raffinerte. Tre er et organisk materiale som gjør seg svært godt på baderommet. Det fremstår som varmt og vakkert, sier Tjaberg.

I Norge er det strenge regler med hensyn til hvilke materialer som kan brukes på gulv og vegger i et våtrom. Den såkalte våtromsnormen slår fast at materialene må ha lang levetid og sørge for å sikre rommet mot vannskader.

– Mange tresorter blir vakrere jo lenger de er i bruk. Når tre møter andre materialer skaper det dessuten en flott motsetning. Det grove mot det blanke gir liv og innhold i rommet, og kontrasten mellom tre, glass og fliser gir en lekker effekt, sier Tjaberg.

Et levende materiale

Ifølge Tjaberg kan vi takke SPA-trenden for at vi har vi oppdaget elegansen i å benytte eksklusive treslag på baderommet. Mye av inspirasjonen til våre egne hjem kommer fra innredninger på hoteller og velværeklinikker. Nå vil vi gjerne oss ha en dusj som gir assosiasjoner til fossefall.

– Toneangivende hotellinteriører gir en sterk indikator på hva som kommer på det private markedet. I dag er også forbrukerne blitt mer bevisste på hvilken type tre de vil bruke, og ikke minst hvor det kommer fra. Stikkord er bærekraft og miljø, forteller Tjaberg.

Hun beskriver vårt forhold til tre på baderommet som nærhet til naturen på nåtidens premisser.

– Vi velger det luksuriøse treet som oppleves som levende og vakkert. Ikke bare i baderomsmøblene, men også som elementer i form av krakker og håndklestiger, spesielt i mørke tresorter, sier Tjaberg.

Termotre

I det nye bad- og badstukonseptet utviklet av Moelven Wood Prosjekt benyttes trematerialer som enten er ubehandlet eller varmebehandlet. I motsetning til fliser, parkett og laminat som har kalde overflater, holder tre samme temperatur som miljøet rundt. Dette er spesielt gunstig for hytter og fritidsboliger hvor man ofte ikke har varme i gulvet.

Varmebehandlet tre, eller termotre, holder mindre enn 5 prosent fuktighet, er formstabilt, og sprekker og fliser lite i forhold til ubehandlet tre. Alt materialet som brukes i bad- og badstukonseptet er kvistfritt, og leveres blant annet i treslagene osp, svart or og magnolia.

Lang levetid

Den mest motstandsdyktige av alle termotreslagene Moelven Wood har utviklet, er TermoAsk. Den kan brukes til baderomsgulv, til og med i dusjen. Moelven leverer også panel og møbelplater i TermoAsk.

– Fargen er dyp mørkebrun som espresso, og gir badet et eksklusivt utseende. Termoprodukter har lang levetid, sier Schaal.

Når et nytt bygg er under planlegging, har arkitektene fokus på materialer både til utvendig kledning og innvendig interiør.

– Vi selger mye varmebehandlet tre til utvendig kledning, og kunden ser ofte etter noe som står i stil innvendig. Trendmessig har vi truffet bra med hensyn til veksten i markedet - konseptet og produktene er i stor grad basert på kundene sine ønsker, sier Schaal.

Kontakt: Winfried Schaal, mobil 90169878

Tags: