Unik festningshistorie samlet

Akershus festning 22. mai 2007
I dag lanseres 12 bøker som samler unik dokumentasjon om Norges nasjonale festningsverk. Både i bokform og på internett blir informasjon om historie, byggemåte og kulturhistorisk egenart for hver bygning og befestningsanlegg nå gjort tilgjengelig for alle. Dette er resultatet av Norges mest omfattende arbeid innen vern av historiske byggverk.

- Våre nasjonale festningsverk har vært åsted for sentrale begivenheter i Norges historie, og verneplanene som nå lanseres er en unik kilde til historisk informasjon om dem, sier Christian Borhaven i Nasjonale Festningsverk.

Borhaven er ansvarlig for bygningsvern i Nasjonale Festningsverk som forvalter Norges historiske festningsverk fra Vardøhus i nord til Møvik i sør. For hver festning er det nå utarbeidet en verneplan som gjennomgår og klassifiserer hver enkelt bygning og alle deler av befestningsanlegget. Funksjon, historie, byggemåte og verneverdi er beskrevet i detalj.

- En slik systematisk kartlegging skaper et godt fundament for videre forvaltning på festningenes egne premisser. Et viktig mål for oss er å skape nytt liv på historisk grunn og gjøre festningene tilgjengelige for publikum. Men vi skal også sørge for at festningene blir overlevert i bedre stand til neste generasjon enn da vi selv overtok dem! Disse avveiningene krever kunnskap og gode forvaltningsrutiner - og her blir verneplanene uvurderlige hjelpemidler, sier Borhaven.

Verneplanene er rikt illustrerte med bilder, historiske kart og tegninger. Mange har aldri vært publisert tidligere. Det er lagt vekt på å gjøre informasjonen bredt tilgjengelig, for alle som er interesserte. Planene er derfor lagt ut på internett www.nasjonalefestningsverk.no. Bøker vil også bli solgt gjennom lokale venneforeninger, som vil bruke inntektene til beste for ”sin” festning. Dette er første gang en så omfattende forsvarshistorie gjøres tilgjengelig for allmennheten.

Arbeidet med verneplanene ble påbegynt allerede i 1993, så det er et svært omfattende prosjekt som passerer en milepæl i dag. Det har kommet opp mye ny kunnskap underveis.

Med dagens lansering foreligger nå vernplaner for 12 av de 14 nasjonale festningsverkene. Planene for Akershus festning og Bergenshus gjenstår ennå å bli oppdatert, men Nasjonale Festningsverk har håp om at disse vil bli ferdigstilt innen kort tid.

Bilder fra lanseringen vil bli lagt ut på www.waymaker.no klokken 12.00

FOR MER INFORMASJON SE: www.nasjonalefestningsverk.no eller kontakt:
Nina E. Eidem, direktør, Nasjonale Festningsverk
mobil: 92 82 14 82, epost: nina.eidem@forsvarsbygg.no

Anne E. Bull, kommunikasjonssjef, Nasjonale Festningsverk
mobil: 90 61 95 19, epost: anne.bull@forsvarsbygg.no

MER INFORMASJON OM NASJONALE FESTNINGSVERK
Nasjonale Festningsverk i Forsvarsbygg har fått i oppgave å forvalte festningsverk som Forsvaret ikke lenger skal benytte. Vår visjon er å skape nytt liv på historisk grunn. Festningsverkene skal ivaretas som nasjonale kulturminner og forholdene skal legges til rette for eksisterende og ny bruk. Nasjonale Festningsverks skal bringe festningene inn i en ny tid og bevare deres egenart og historie gjennom å utvikle festningene til lønnsomme, og etterspurte arenaer for kultur, næring og opplevelser. Festningsverkene skal leies ut, ikke selges.