Arne Liverud blir ny administrerende direktør i Naturkraft AS

Report this content

Styret i Naturkraft har utnevnt Arne Liverud som ny administrerende direktør i selskapet. Han tiltrer stillingen 19. september 2005.

Naturkraft AS går nå inn i en ny fase. Alle nødvendige myndighetsavklaringer foreligger og Regjering og Storting har besluttet at gasskraftverket skal omfattes av kvoteloven og benyttes som klimapolitisk virkemiddel som for annen industri i fastlandsnorge. Før sommerferien foretok eierne i selskapet den endelige investeringsbeslutningen og kontrakt med Siemens for bygging av gasskraftverket på Kårstø ble inngått. Selskapet skal nå konsentrere seg om bygging og forberedelse for drift av Kårstøverket. Det er allerede investert ca 200 millioner korner i grunnarbeider og infrastruktur. Ytterligere forberedende arbeider er nå så smått igangsatt, mens tyngre arbeider og montering av kraftverket vil skje mot slutten av dette året og videre utover i 2006. Det legges opp til at selskapet flytter til Kårstø samtidig med at byggeaktiviteten trappes opp. Arne Liverud har kompetanse og bred erfaring fra prosjektarbeid og gjennomføring og idriftsettelse av utbyggingsprosjekter i Norsk Hydro. Dette er viktig for Naturkraft i den fasen selskapet nå går inn i. Avtroppende administrerende direktør Ole Rønning vil være tilgjengelig for selskapet i en overgangsfase.