Navamedic ASA: Resultater for fjerde kvartal 2018

Oslo, 14. februar 2019 – Navamedic ASA (OSE: NAVA) rapporterte driftsinntekter på NOK 51,8 millioner i fjerde kvartal 2018, opp 14,7% fra samme periode i 2017, og en EBITDA på NOK 1,6 millioner (-2,4). Navamedic har et nytt styre, ny adm. dir. og ny hovedaksjonær. Med utgangspunkt i selskapets produktportefølje, kommende lanseringer og M&A-muligheter, så ser Navamedic et betydelig potensial i selskapets skalerbare plattform for markedstilgang.

- Navamedic har utviklet en skalerbar nordisk plattform for markedstilgang og har en ambisiøs vekststrategi basert på resultatene fra dagens produktportefølje og de spennende mulighetene vi ser for 2019 og fremover. Vi nådde tilfredsstillende resultater i fjerde kvartal, med tosifret vekst og lønnsomhet, drevet av kategoriene Medical nutrition og Obesity. Vi ser derfor frem til å fortsette arbeidet med våre partnere for å skape merverdi til produktene deres, sier Kathrine Gamborg Andreassen, administrerende direktør i Navamedic.

Driftsinntektene i fjerde kvartal 2018 var NOK 51,8 millioner, opp fra NOK 45,2 millioner i samme kvartal i 2017. Bruttomarginen bedret seg til 33,2%, opp fra 29,6%, noe som reflekterer veksten i produkter med høyere marginer. EBITDA endte på NOK 1,6 millioner (-2,4) og resultat før skatt ble bedret til NOK 15,2 millioner (-9,7).

- Vi introduserer fire ulike produktkategorier slik at vi bedre kan synliggjøre verdiskapingen vi bidrar med. I fjerde kvartal så fortsatte vi å vise vekst og høyere marginer som en følge av investeringene i kunnskap og spesialiserte tjenester innen Medical nutrition og Obesity, sier hun og fortsetter:

- Navamedic venter at denne utviklingen fortsetter og resultatene understreker vårt hovedbudskap til selskaper som ønsker markedsadgang til sykehus, apotek og pasienter i Norden: Navamedic er din foretrukne partner med sterk regulatorisk kompetanse, lang erfaring og kompetansedrevet verdiskapning på tvers av produktkategorier.

Navamedic er også i en kommersialiseringsprosess for Sippi®, et nytt system for digital og trådløs urinmåling for det globale markedet. Den proprietære Sippi-teknologien representerer betydelige inntektsmuligheter og selskapet vurderer samarbeid med strategiske partnere med en sterk posisjon.

Selskapets ekstraordinære generalforsamling valgte et nytt styre i desember 2018 etter at Reiten & Co ble selskapets nye hovedaksjonær. I tillegg ble Kathrine Gamborg Andreassen utnevnt som administrerende direktør fra 1. januar 2019.

- Styret og hovedeierne ser et stort potensial i den skalerbare plattformen for markedstilgang med utgangspunkt i resultatene fra dagens produkter, kommende lanseringer, samt eventuelle fusjons- og oppkjøpsmuligheter. Målsettingen er å bygge videre dette gode utgangspunktet for å bli et ledende Nordisk farmasiselskap med vekstambisjoner, avslutter Gamborg Andreassen.

Selskapet presenterer resultatene for fjerde kvartal 2018 på Felix Konferansesenter, Aker Brygge, Oslo, torsdag 14. februar. Presentasjonen starter 08:30 og strømmes på www.navamedic.com.

Kathrine Gamborg Andreassen, CEO, Navamedic

Mobil: +47 951 78 680

Toril Ås, CFO, Navamedic

Mobil:+47 95 70 10 71

E-post: toril.as@navamedic.com

Navamedic ASA, etablert i 2002, tilbyr en markedstilgangsplattform for distribusjon av helseprodukter til pasienter, sykehus og apotek i Norden. Selskapet introduserer også Sippi®, et nytt system for digital urinmåling, i det globale markedet. Navamedic har hovedkontor i Oslo, Norway, og er notert på Oslo Børs (ticker: NAVA).