Navamedic ASA: Resultater for Q3 2018

Oslo, 9. november 2018 – Navamedic ASA (OSE: NAVA) rapporterte driftsinntekter på NOK 44,3 millioner i tredje kvartal 2018, sammenlignet med NOK 44,9 millioner i samme periode i 2017. Selskapet styrket bruttomarginen vesentlig til 34,9%, opp fra 27,8% i samme kvartal i fjor, noe som gjenspeiler veksten i høymarginprodukter. Forretningsområdet Pharma & Healthcare viste sterk utvikling i tredje kvartal med en EBITDA på NOK 3,5 millioner, og produktlanseringene går som planlagt.

- Som resultatene for tredje kvartal gjenspeiler, ser vi positive effekter av overgangen fra å være avhengig av én enkeltstående partner til å bygge en sterk såle av lisens- og distribusjonsavtaler med lengre kontraktsperioder. Dette inkluderer betydelig bedre bruttomarginer og et sterkt vekstpotensial med en rekke kommende produktlanseringer. Vi er på god vei tilbake til et akselerert vekstspor, sier Tom Rönnlund, administrerende direktør i Navamedic.

Driftsinntektene i tredje kvartal 2018 var NOK 44,3 millioner, en svak nedgang fra NOK

44,9 millioner i den tilsvarende perioden i 2017. Bruttomarginen økte til 34,9% fra 27,8% i Q3 2017, noe som gjenspeiler veksten for høymarginprodukter. Navamedic-konsernets EBITDA for tredje kvartalet var NOK 1,5 millioner. EBITDA justert for kostnader tilknyttet evaluering av strategiske tiltak var på NOK 3,0 millioner, en forbedring av det underliggende resultatet på NOK 2,4 millioner.

- Like etter kvartalslutt lanserte vi vårt etterlengtede Sippi-produkt, Sipplink, med trådløs tilkobling til et av de ledende elektroniske pasientovervåkingssystemene i Europa. Vi jobber systematisk i Norden og Europe med å installere de første systemene med trådløs dataoverføring, og kombinert med Sippis sterke internasjonale IP-posisjon i store markeder som USA, tror vi produktfamilien representerer et betydelig fremtidig inntektspotensial, vekst og lønnsomhet, sier Rönnlund.

Sipplink er markedets første digitale urinmåler med en trådløs kommunikasjonsløsning for oppkobling på pasientovervåkningssystemer (PDMS). Lanseringen i tredje kvartal følger vellykket testing og validering ved Uppsala universitetssykehus i Sverige, og klinikker over hele Europa vil nå sette i gang testing eller implementering av produktet. Navamedic evaluerer kontinuerlig strategiske alternativer for den globale lanseringen av Sippi®.

- Fremover vil Navamedic fortsette å jobbe for å utnytte sin vekstplattform. Tredje kvartal viser suksessen vi har med å inngå langsiktige partnerskap med produkter som Mysimba, som danner grunnlag for vår fremtidige vekst. Vi jobber aktivt med nye produktmuligheter og vurderer ulike strategiske alternativer for porteføljen og konsernet. I kombinasjon med vår unike, patenterte Sippi-teknologi med globale markedsmuligheter innen intensivbehandling, ser vi tydelige muligheter for økt vekst, sier Tom Rönnlund.

Selskapet avholder presentasjonen for tredje kvartal 2018 på Felix Konferansesenter, Aker Brygge, Oslo, fredag 9. november. Presentasjonen starter 08.00 og kan følges på webcast på www.navamedic.com.

Tom Rönnlund, administrerende direktør, Navamedic

Telephone: +46 727 320 321

Navamedic ASA er et norsk selskap innen farmasi og medisinsk teknologi, som leverer produkter til pasienter, sykehus og apotek i Norden og utvalgte markeder i Europa. Navamedics virksomhet innen farmasi og helse er distributør av produkter levert av et antall farmasøytiske selskaper. Konsernets virksomhet innen medisinsk teknologi har utviklet, og introduserer Sippi®, et nytt system for digital måling av urin. Navamedic er notert på Oslo Børs (ticker: NAVA).