Bygger hundehus til TV aksjonen på Lysaker

Fra 8. - 12. august skal 50 barn på Barnas Byggeskole bygge et stort hundehus til TV-aksjonen. Inntektene til årets TV-aksjon går til Norsk Folkehjelps arbeid for en minefri verden, der minehunder utfører en betydelig del av arbeidet.

Hundehuset blir hovedprosjektet på byggeskolen i år. Det består av et innendørs rom, men også av en ”terrasse” på taket av hundehuset med trapp fra bakkeplan. I tillegg skal barna bygge en sittegruppe med plass til en hel skoleklasse, i kjøkkenhagen til Ruseløkka skole.

- Samarbeidet med TV aksjonen er blitt en tradisjon for NCC og det er ekstra hyggelig at representanter fra Norsk Folkehjelp i år tar seg tid til å komme på byggeskolen for å lære barna om hva Folkehjelpen gjør i verden, forteller prosjektleder for byggeskolen, Trude Wetaas, i bygg- og entreprenørselskapet NCC.

Dette er den sjette gangen byggeskolen arrangeres av NCC i Oslo. Formålet er å kombinere sommeraktiviteter med en innføring i praktisk arbeid, miljø og førstehjelp for barn. Rundt halvparten av barna er elever ved Ruseløkka skole, mens resten er barn av NCC-ansatte.

Infrastruktur i Bjørvika
Et av temaene på årets byggeskole er infrastruktur før og nå. Alle barna skal derfor besøke byggeprosjektene i Bjørvika, som også er området Oslo ble grunnlagt og her finnes mange gamle skatter. Teknisk Museum skal også gi en liten innføring i elektrisitet i forhold til infrastruktur på en spennende måte.

Infrastruktur er også vei. På tirsdag drar derfor alle barna til Drammen og lærer hvordan asfalt lages og får prøve seg på å legge asfalt selv. I løpet av dagen skal barna også få simulert en påkjøringsulykke i veibanen, arrangert av brannvesenet, med påfølgende førstehjelpskurs.

Flere aktiviteter
På byggeskolen blir det også bygging av krakker, masse fribygging i tillegg til annen lek og moro.

– For mange av barna er det første gangen de tar i en hammer eller sag, og tidligere år har foreldre fortalt at flere setter i gang med egne snekkerprosjekt i etterkant av byggeskolen, sier Wetaas.

Byggeskolen arrangeres i Oslo og Bergen i uke 32, og avholdes også i Sverige.

Kontaktpersoner:
Prosjektleder for byggeskolen Trude Wetaas, tlf. + 47 480 25 705
Kommunikasjonssjef Tor Heimdahl, tlf. + 47 951 30 693

NCC i Norge består av forretningsområdene NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads og NCC Bolig. I 2010 hadde NCC i Norge en omsetning på 5,3 milliarder kroner og rundt 1 700 ansatte. NCC Construction Norge bygger boliger, kontorer, veier, anlegg og infrastruktur.

Vår visjon er å fornye vår bransje og tilby de beste bærekraftige løsningene. NCC er ett Nordens ledende selskaper innen bygg og anlegg, infrastruktur og eiendomsutvikling med en årlig omsetning, eksludert Bonava, på SEK 53 milliarder og over 17,000 ansatte i 2016. Konsernet opererer i hele Norden, med den største delen av virksomheten i Sverige. NCC er børsnotert på NASDAQ Stockholm.