• NCC/

Første skuddsalve ved NCCs færøyske milliardprosjekt (ny videolenke)

Lese original

Hundrevis av færøyinger fikk med seg skuddsalven kl. 14:41 tirsdag ettermiddag som markerte starten på det tre år lange arbeidet på Eysteroytunnilin, den første av to undersjøiske tunneler NCC bygger på Færøyene.

SE FILMEN PÅ YOUTUBE

Hele 2,6 MDKK har Færøyene lagt på bordet for to undersjøiske tunneler på 11,2 og 10,5 kilometer og er Færøyenes største infrastrukturinvestering noensinne. For enkelte vil reisetiden frem og tilbake til hovedstaden Torshavn bli kortet ned med opp til 1,5 time.

– Dette tunnelprosjektet er stort for lokalsamfunnet og stort for Færøyene som helhet og kommer til å endre hverdagen til vi som bor her på en positiv måte. Vi har sett frem til startskuddet i mange år og synes det er gledelig at NCC nå etter skuddsalven kan starte opp arbeidet. Hele Færøyene følger godt med på dette prosjektet, sier Teitur Samuelsen byggherre og daglig leder i P/F Eystur- og Sandoyartunlar.

Talte til lokalsamfunnet

Statsminister Aksel V. Johannesen, ordfører i Sjóvar kommune Artur Johansen og samferdselsminister Henrik Old talte alle til de fremmøtte ved tunnelmunningen ved Strendur på vestsiden av Skálafjørður. I tillegg fikk samferdselsministeren selv æren av å trykke på sprengknappen.

– Det er stor interesse for bygdene her opp nå som de nye tunnelene kommer. Vi registrerer at flere og flere unge barneforeldre og eldre med voksne barn ønsker å flytte ut fra byen og til bygda her oppe. De ønsker det landlig, men likevel nærhet til Torshavn. Dette prosjektet gjør altså dette mulig for mange, det er stor entusiasme for fremtiden her i kommunen og jeg vil gjerne takke NCC for den gode jobben dere kommer til å gjøre her, sier Artur Johansen, ordfører i Sjóvar kommune.

NCCs tredje prosjekt på Færøyene

Det er ikke første gang anleggsleder Leif Tore Tømmerås reiser til Færøyene. Han er kanskje den personen i NCC som har lengst fartstid på øystaten – hele fem ganger har han fyrt av de «første» skuddsalvene på tunnelprosjekter på øyene.

Det er alltid kjekt å komme hit til Færøyene og fyre av første skuddsalve på et prosjekt. Dette har jeg lang erfaring med etter lang tid i NCC som anleggsleder og etter flere prosjekter her på øyene, sier Tømmerås.

Dette er mitt tredje prosjekt på Færøyene og hvert prosjekt er like spennende, men akkurat dette prosjektet kan jo sies å være ekstra spesielt. Vi skal bygge flere undervannstunneler som krever mye kunnskap og erfaring. Det er nok derfor vi er her i dag, smiler Tømmerås.

30 prosent færøyinger tilknyttet prosjektet

Færøyingene Janus Vang fra Leirvík og Joannis Joensen fra Klaksvík har begge jobbet i NCC siden tidlig 2000-tallet og har lenge pendlet til prosjekter i Norge.

Vi jobbet begge på NCCs forrige tunnelprosjekt her på Færøyene for 10 år siden og nå er vi endelig tilbake. Det er deilig å kunne jobbe nær hjembygda som betyr mer tid til familien og mindre tid på reising, sier Joensen som jobber som laster.

Tunnelen gjør det enklere for oss som bor i Leirvík og Klaksvík å reise til hovedstaden Torshavn og gjør at tjenester kommer frem til bygdene som ikke tidligere har fått tilstrekkelig dekning, sier Vang som jobber som pigger.

Den største infrastruktursatsningen på Færøyene noensinne

Tunnellene skal binde sammen øyene Streymoy og Eysturoy samt Streymoy og Sandoy til resten av veinettet på øystaten. Et offentlig selskap ble opprettet for å styre prosjektet. Kunden er P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST), som eies 100 prosent av Landstinget på Færøyene.

NCC konstruerer Eysturoytunnilin først, deretter vil boringen på Sandoyartunnilin starte etter gjennomslaget på Eysteroytunnelen. Formålet med tunnelene er å forbedre mobiliteten til de lokale innbyggerne, bedriftene og de offentlige instansene. Flere tusen mennesker får redusert sin reisetid med opp til 1,5 time som vil styrke næringslivet og samfunnet som helhet. Over halvparten av innbyggerne på Færøyene kommer til å bo i et område med en nær ubetydelig reiselengde, som følge av tunellene. Offentlige tjenester vil blant annet bli tilgjengelig der hvor de tidligere ikke har vært tilgjengelige.

NCC har solid erfaring med å bygge tunneler på Færøyene. NCC bygget på begynnelsen av 2000-tallet Vágatunnilin och Nordoyatunnilin. Flere av nøkkelpersonene som skal arbeide i prosjektet var også med å bygge de to foregående tunnelene.

Prosjektbeskrivelse:

Eysturoyartunnilin: Undersjøisk tunnel m.m Byggetid: 2016 – 2021 Totallengde hovedtunnel: 11,2 kilometer Bredde: 10,5m Stigningsgrad: 5 % Laveste punkt: -187 Finansiering: passeringsavgift Kunde: P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST)/Lagtinget Kontraktverdi: NOK1,4 milliarder

Sandoyartunnelin: Undersjøisk tunnel m.m Byggetid: 2018 – 2023 Bredde: 9,5 meter Totallengde hovedtunnel: 10,9 kilometer Antall døgnpasseringer: 310 biler Stigningsgrad: 5 % Laveste punkt: -155 meter Finansiering: passeringsavgift Kunde: P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST)/Lagtinget Kontraktverdi: NOK1,1 milliarder

Prosjektsider:

NCCs prosjektsider:  https://www.ncc.no/vare-prosjekter/eysturoy-tunnelen-faroyene/

Eysturoyarttunnilin:  http://www.estunlar.fo/en/about-the-tunnels/the-eysturoy-tunnel/

Sandoyartunnilin: http://www.estunlar.fo/en/about-the-tunnels/the-sandoy-tunnel/

FILM OM PROSJEKTET: https://vimeo.com/190991747

Om NCC. Vår visjon er å fornye vår bransje og tilby de beste bærekraftige løsningene. NCC er ett Nordens ledende selskaper innen bygg og anlegg, infrastruktur og eiendomsutvikling med en årlig omsetning, eksludert Bonava, på SEK 53 milliarder og over 16.000 ansatte i 2015. Konsernet opererer i hele Norden, med den største delen av virksomheten i Sverige. Les mer om oss på NCC.no og følg oss på sosiale medier og på bransjebloggen Beyond Construction for tilgang til de ferskeste nyhetene. NCC er børsnotert på NASDAQ Stockholm.