Fossilfrie byggeplasser i fokus da Jordal Amfi ble revet

Lese original

NCCs aller første fossilfrie byggeplass på Jordal Amfi ble sist torsdag hyllet av de fremmøtte da den offisielle rivningen startet. Dette betyr at alle anleggsmaskiner på byggeplassen skal være elektriske eller gå på biodiesel. Det samme gjelder oppvarming og tørking av byggeplassen. Den nye hallen skal stå ferdig til sesongstart i 2018 og blir Norges mest moderne og energieffektive ishall.

– Det er viktig for både NCC og våre samarbeidspartnere å innfri disse nye miljøkravene fullt ut i dette fyrtårnet av et prosjekt som Nye Jordal Amfi vil bli. Samarbeidet med Byggherren om dette, i tillegg til den vanlige oppstartsprosessen, har for øvrig gått smertefritt gjennom et konstruktivt samarbeid med deres prosjektledelse. Alle i vår anleggsorganisasjon er stolte over å få delta i dette flotte og spennende miljø-prosjektet, sier Sven Harald Movold, prosjektleder i NCC.

Look to Norway
Byrådsleder Raymond Johansen, som startet rivningen sammen med NCC, var blant de som roste prosjektet og mente at Oslo kommune og den norske bygg og anleggsbransjen er i ferd med å ta en internasjonal posisjon innen fossilfrie byggeplasser.

Byrådslederen startet den seks uker lange rivingen av den ærverdige ishockey-hallen på Jordal i Oslo. Byrådslederen og den 64 tonn tunge fossilfrie gravemaskinen fra NCC spiste seg sakte med sikkert gjennom hallen med sin 30 meter lang arm og knusehode.

Også Eli Grimsby, byggherre og direktør i Kultur- og idrettsbygg Oslo KF var fornøyd med å komme i gang med prosjektet:

– Det er godt å være i gang for alvor. Vi starter opp grunnarbeidene i løpet av våren og gleder oss til de første spadetakene. Vi er kjempefornøyd med å ha fått en dyktig entreprenør med på laget og vi er ikke i tvil om at vi har valgt riktig, sier Eli Grimsby, byggherre og direktør i Kultur- og idrettsbygg Oslo KF.

Forbildeprosjekt på miljø
Oslos nye storstue for ishockey blir landets mest moderne og energieffektive ishall, et forbildeprosjekt som skal sette ny standard for hvordan gode, energieffektive ishaller skal bygges. Til tross for at den nye hallen vil være mye større enn den gamle hallen, vil Nye Jordal Amfi klare seg med en tredel av energiforbruket til gamle Jordal Amfi.

Solcellepanel på taket skal bidra til å forsyne den nye hallen på Jordal med strøm, men den største forskjellen i energiforbruk ligger i at overskuddsvarmen fra kuldeanlegget som produserer is lagres i energibrønner og benyttes til å dekke inn varmebehovet. Nye Jordal Amfi skal ha grønt tak. Sedumplantene på taket har en isolerende effekt og gjør at både kjøle- og varmebehovet reduseres. I tillegg vil det grønne taket magasinere regnvann og bidra til å redusere belastningen på avløpsnettet i Oslo.

Nye Jordal Amfi skal, i likhet med dagens hall, være en ishall for både elite- og breddeidretten. Hallen skal utformes med arealer for publikum, daglig drift, servering, møtevirksomhet, øvrige idrettsfunksjoner og media. Nye Jordal Amfi skal gi meroppevelser til både utøvere og publikum og være en selvsagt og foretrukken arena for landskamper i fremtiden. Hallen vil ha et bruksarealet på rundt 11 500 kvadratmeter og med plass til rundt 5 500 publikum.

Beskrivelse: Idrettsbygg Planlagt ferdigstillelse: September 2018 Kunde: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF Entrepriseform: Totalentreprise Kontraktsverdi: 400 millioner kroner Arkitekt: Hille Melbye Bruttoareal: Ca. 13 000 kvm Bruksareal: Ca. 11 550 kvm Tribuneplasser: Ca. 5 500 plasser Antall tribunerader: 22 Antall plan: 4 stk. (de to øverste kan stenges av ved mindre arrangementer) Miljø: Moderne prosessanlegg som reduserer energiforbruket til en tredel av dagens forbruk. Grønt tak med solcellepanel. Passivhusstandard. Fossilfri byggeplass.

Mediekontakt:
Sven Harald Movold, prosjektleder, NCC Norge AS
t: 915 42 350 e: sven.movold@ncc.no

Ingunn Olsen, kommunikasjonssjef i Kultur- og idrettsbygg Oslo KF
t: 905 57 753 e: ingunn.olsen@kid.oslo.kommune.no

Cato Werner Gustavson, kommunikasjonsrådgiver, NCC Norge AS
t: 924 66 737 e: cato.werner.gustavson@ncc.no

Om NCC. Vår visjon er å fornye vår bransje og tilby de beste bærekraftige løsningene. NCC er ett Nordens ledende selskaper innen bygg og anlegg, infrastruktur og eiendomsutvikling med en årlig omsetning, eksludert Bonava, på SEK 53 milliarder og over 16.000 ansatte i 2015. Konsernet opererer i hele Norden, med den største delen av virksomheten i Sverige. Les mer om oss på NCC.no og følg oss på sosiale medier og på bransjebloggen Beyond Construction for tilgang til de ferskeste nyhetene. NCC er børsnotert på NASDAQ Stockholm.

Tags: