Heidi sender NCC i tet blant norske asfaltbedrifter

Lese original

Med Heidi Fredriksen (22) fra Flekkefjord som nyansatt lærling i asfaltfaget, er NCC helt i teten blant norske asfaltbedrifter innen rekruttering av lærlinger, ikke minst jenter.

Heidi startet denne uken læretiden mot fagtittelen asfaltør på NCCs utleggerlag i Vest-Agder og Rogaland. Etter ett år som lærling innen fjell- og bergverksfaget, valgte hun å bytte til asfaltfaget.

– Å arbeide med asfalt er en helt annen måte å jobbe på, ofte utendørs som passer meg bedre. Asfaltfaget er et omfattende fagfelt som jeg gleder meg til å lære mer om, sier Heidi Fredriksen.

Hun blir dermed den tredje kvinnelige lærlingen i asfaltfaget innen NCC Industry. Med 22 asfaltlærlinger er NCC også den bedriften med flest lærlinger totalt innen dette fagfeltet.

Aktivt rekrutteringsarbeide
– Det er svært gledelig. Vi har over tid jobbet bevisst med å rekruttere flere lærlinger ikke minst til asfaltfaget, og samtidig øke andelen jenter inn i bransjen, sier Even Hedland som er opplæringsansvarlig i NCC.

– Det nyter vi godt av nå. I tillegg har vi mange dyktige lærlinger som er de beste ambassadører i markedsføringen, sier Hedland, som hvert år rekrutterer opp mot 60 nye lærlinger i en rekke fag til selskapet.

Fredriksen kan se fram til en spennende og omfattende læretid fram mot fagprøve. Når årets utlegger-sesong er over, skal hun blant annet jobbe ved NCCs asfaltlaboratorium i Drammen, på selskapets verksted på Mjåvann og ved et av NCCs asfaltverk i Sørøst-Norge.

– Vi ønsker å gi våre lærlinger et skikkelig opplæringstilbud. Det krever at vi som selskap har arbeid til lærlingene og at vi gir hver enkelt en god oppfølging i læretiden, sier Even Hedland.

Lærlinger nødvendig for vekst
NCC har ambisjoner om ytterligere vekst i asfaltvirksomheten.

Vår ambisjon er ytterligere vekst. Det krever et solid grunnfjell av fagarbeidere. Derfor er det viktig for oss å ta inn lærlinger, sier asfaltdirektør i NCC, Joar Caspersen.

Les mer om rekruttering av lærlinger i NCC

MEDIEKONTAKT:

Even Hedland, opplæringsansvarlig i NCC
e:
even.hedland@ncc.no, t: + +47 908 56 758

Robin Stenersen, kommunikasjonsrådgiver i NCC
e:
robin.stenersen@ncc.no , t: +47 952 90 219

Mediekontakt: Robin Stenersen, kommunikasjonsrådgiver, NCC
t: 952 90 219 e: robin.stenersen@ncc.no

Om NCC. Vår visjon er å fornye vår bransje og tilby de beste bærekraftige løsningene. NCC er ett Nordens ledende selskaper innen bygg og anlegg, infrastruktur og eiendomsutvikling med en årlig omsetning, eksludert Bonava, på SEK 54 milliarder og over 17.000 ansatte i 2016. Konsernet opererer i hele Norden, med den største delen av virksomheten i Sverige. Les mer om oss på NCC.no og følg oss på sosiale medier og på bransjebloggen Beyond Construction for tilgang til de ferskeste nyhetene. NCC er børsnotert på NASDAQ Stockholm.

Tags: