NCC arrangerer byggeskole for barn

Lese original

Som riksdekkende entreprenør tar NCC ansvar for å skape interesse og rekruttering til fremtidens bygg- og anleggsbransje. Fra 4.- 8. august gjennomføres Barnas Byggeskole for barn mellom 8-12 år.

NCC er blant de største entreprenørene i Norge og Norden, og ser et fremtidig stort behov for å øke rekrutteringen av interesserte, nysgjerrige og talentfulle fagarbeidere og ingeniører til fremtidens bygg- og infrastrukturprosjekter. Derfor gjennomfører NCC Barnas Byggeskole for niende år på rad. I år er det NCCs kontorer i Oslo og Asker som gjennomfører Barnas Byggeskole, med til sammen 70 barn.

- Vi kombinerer sommeraktiviteter og praktiske fag. Det vet vi barna sette pris på. Og tilbakemeldingene er at både jenter og gutter snekrer som aldri før i etterkant av byggeskolen, forteller prosjektleder for Barnas Byggeskole i Oslo, Trude Wetaas.

I år skal barna i Oslo bygge en tribune til Klemetsrud skole. De skal også bygge og overrekke to benker til Abildsø sykehjem. Hele uken er det kyndige snekkere som er med og bistår barna i byggingen. Barna skal også få tid til å leke og spille fotball.

På en av byggeskoledagene får barna muligheten til å lære om asfalt og være med på å asfaltere ved NCCs asfaltfabrikk og laboratorium i Drammen. Det vil blant annet være store asfaltkjøretøyer og hoppetusser tilstede under asfaltdagen.

Fredag er det avslutningsfest og overrekkelse av byggverket til årets samarbeidsskole.

- Vi ser at bransjen sårt trenger dyktige unge arbeidere, og mener at dette er et viktig tiltak for å starte rekrutteringen til både håndverkere og ingeniører. I tillegg ser vi at barna stiller spørsmål og er interesserte i fagområdet, noe som er svært inspirerende for oss, avslutter Wetaas.

www.ncc.no/byggeskole

Kontaktpersoner:
Prosjektleder Trude Wetaas tlf. 480 25 705, trude.wetaas@ncc.no
Kommunikasjonssjef Terje Stachnik Hansen,  tlf. 992 16 785, terje.s.hansen@ncc.no

NCC i Norge består av forretningsområdene NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads og NCC Bolig.

Tags:

NCC er et av Norges største entreprenør- og eiendomsutviklingsselskap. I 2011 hadde NCC i Norge en omsetning på ca. 6,1 milliarder kroner og rundt 2 000 ansatte. NCC er et datterselskap av NCC AB. NCC utvikler og bygger boliger, næringseiendommer, offentlige bygg, veier og annen infrastruktur. Selskapet vedlikeholder også veier og produserer asfalt, pukk og grus. NCCs største kundegrupper er stat, kommune, private utviklere og sluttbrukere som kjøper boliger. NCC i Norge består av forretningsområdene NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Bolig. Mer informasjon på www.ncc.no