NCC bygger E18 Homstvedt-Melleby for MNOK 389

Lese original

NCC Construction Norge er tildelt kontrakten for bygging av ny E18 i Østfold, strekningen Homstvedt-Melleby. Byggetiden er to år og kontrakten er på MNOK 389.

- Denne avtalen viser at NCC er svært konkurransedyktig på kompliserte prosjekter. Utbyggingen blir krevende, blant annet på grunn av dårlige grunnforhold, sier distriktssjef Marianne Brudevold Eek i NCC Construction.

Den nye delen av E18 skal gå gjennom skog og jordbruksområder, samt at det også skal bygges tunnel.

Strekningen Homstvedt-Melleby blir 4,3 kilometer lang, med to, tre og fire felt. Tunnelen blir 150 meter, og får tre felt. Totalt skal det bygges fire nye broer. I prosjektet inngår det store masseforflytningsarbeider, som vil bli gjennomført av Carl C. Fon AS, et heleid datterselskap av NCC Construction Norge.

Homstvedt-Melleby er en del av ”Østfoldpakken”, som innebærer oppgradering av E18 i retning fra Oslo mot grensen til Sverige. E18 i Østfold er en av hovedferdsselsårene mellom Norge og Sverige og inngår i det Nordiske tringel, ”Stockholm-København-Oslo”. Den nye E18 vil bli bygget utenom tettstedene, og målet er økt trafikksikkerhet.

Fra 1. januar 2012 er alle nye byggeplasser i NCC Construction ”grønne byggeplasser”. Grønn Byggeplass setter blant annet strenge krav til energieffektive løsninger, effektiv avfallshåndtering og bruk av kjemiske produkter.

- Grønn Byggeplass er et viktig virkemiddel i vår visjon om å være det ledende selskapet innen bærekraftig utvikling – økonomisk, sosialt og miljømessig, sier leder for Miljø og energi i NCC Construction, dr.ing Sigrid Strand-Hanssen.

Arbeidene vil starte i løpet av sommeren 2012. Frist for ferdigstillelse er sommeren 2014.

Kontaktpersoner:
Distriktssjef Marianne Brudevold Eek, NCC Construction, telefon +47 911 41 834.

Leder for Miljø og energi, dr.ing Sigrid Strand-Hanssen, NCC Construction, telefon + 47 465 05 299.
Kommunikasjonssjef Terje Stachnik Hansen, NCC Construction, telefon + 47 992 16 785

NCC i Norge består av forretningsområdene NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads og NCC Bolig. I 2011 hadde NCC i Norge en omsetning på ca. 6,1 milliarder kroner og rundt 2 000 ansatte. NCC Construction Norge bygger boliger, kontorer, veier, anlegg og infrastruktur.

Tags: