NCC bygger Lofoten kulturhus og hotell i Svolvær

NCC Construction AS har inngått partneringavtale med Lofoten Kulturhus Eiendom AS og Thon Hotellbygg AS om bygging av kulturhus og hotell til en samlet verdi av 160 millioner kroner.

Plasseringen av nybyggene ligger helt ute på hurtigrutekaia i Svolvær med torget som nærmeste nabo. Prosjektet består av ett kulturhus på 2650 kvm, hotell i ti etasjer på totalt 6000 kvm, samt en parkeringskjeller på 1900 kvm. Arkitektonisk vil prosjektet tilføre Svolvær noe helt nytt, blant annet spennende glassfasader.

Prosjekteringen starter umiddelbart, de fysiske arbeidene vil være i gang i løpet av kort tid, og vil være gjennomført mot slutten av 2008. Prosjektet er basert på fremforhandlede priser, skal utføres etter partneringmodellen og vil i stor grad utføres i underentrepriser.

- Vi har sammen med byggherrene brukt forholdsvis lang tid i forhandlingsfasen, og vi er glade for å ha kommet frem til en avtale hvor dette spennende prosjektet nå blir gjennomført. Det blir spennende og utfordrende å arbeide samtidig for to forskjellige byggherrer – en privat hotelleier og en kommune. Fordelen for oss er at de har den samme målsettingen, nemlig å skape et aktivt kultursenter for lokalbefolkningen og et flott miljø for turistvirksomhet i Lofoten, sier distriktssjef Tor Nordstrøm.

For ytterligere informasjon kontakt:
Tor Nordstrøm, distriktssjef, tlf.: +47 907 80 986
Øyvind Kvaal, dir. for Kommunikasjon og Samfunnskontakt, tlf.: +47 900 76 910

Vår visjon er å fornye vår bransje og tilby de beste bærekraftige løsningene. NCC er ett Nordens ledende selskaper innen bygg og anlegg, infrastruktur og eiendomsutvikling med en årlig omsetning, eksludert Bonava, på SEK 53 milliarder og over 17,000 ansatte i 2016. Konsernet opererer i hele Norden, med den største delen av virksomheten i Sverige. NCC er børsnotert på NASDAQ Stockholm.