NCC bygger råvaresiloer for EWOS i Florø

NCC Construction AS har inngått en avtale med EWOS til en samlet verdi av omkring 100 millioner kr. om å bygge 12 nye råvaresiloer i betong ved fiskefórfabrikken i Florø.

Arbeidet skal gjennomføres av Region Anlegg DK Vest og lokalavdelingen i Florø i samarbeid med NCCs heleide datterselskap Interform AS. Arbeidene utføres som en glidestøp for de 12 siloene, som hver har en diameter på 10 meter og en høyde på 45 meter. I tillegg til glidestøpen skal det også føres opp maskinhus og stålbygg på silotaket.

Forberedelsene til glidestøpen starter nå i juni, mens selve støpen kommer i gang i september. Hele prosjektet skal være avsluttet innen april 2009. På det meste vil NCC ha 100 mann i virksomhet ved anlegget i Florø. Prosjektleder for arbeidene vil være Tore Årberg.

NCC har i gjennom sitt eierskap i Interform spesialisert seg på bygging av tårn, siloer, sjakter og tanker i betong ved hjelp av glideforskaling og har utviklet en teknologi som bl.a. gjorde det mulig å glidestøpe en del av veggene da NCC bygget det nye Bislett Stadion. Byggemåten sparer både tid og kostnader, og bedriften tar oppdrag for en rekke entreprenører over hele landet.

Oppdragsgiveren EWOS AS er en del av EWOS-gruppen som er verdensledende på produksjon av fiskefôr. EWOS-gruppen omsatte i fjor for 5,4 milliarder kroner og er et heleid datterselskap av børsnoterte Cermaq ASA.

Kontaktpersoner:
Henning Simonsen, distriktssjef Region Anlegg, tlf. +47 916 94 799
Finn Vegard Amundsen, daglig leder Interform, tlf. +47 905 27 434
Øyvind Kvaal, seniorrådgiver, tlf. +47 900 76 910

Samtlige pressemeldinger fra NCC finner du på www.ncc.no

Vår visjon er å fornye vår bransje og tilby de beste bærekraftige løsningene. NCC er ett Nordens ledende selskaper innen bygg og anlegg, infrastruktur og eiendomsutvikling med en årlig omsetning, eksludert Bonava, på SEK 53 milliarder og over 17,000 ansatte i 2016. Konsernet opererer i hele Norden, med den største delen av virksomheten i Sverige. NCC er børsnotert på NASDAQ Stockholm.