NCC bygger Science Center Østfold

NCC Construction Norge skal bygge et nytt regionalt vitensenter og opplevelsessenter - Science Center Østfold i Sarpsborg. Kontrakten er verdt 133 millioner kroner og bygges på oppdrag av Science Center Østfold Eiendom AS.

Senteret skal formidle naturvitenskap og teknologi til skolene og publikum, og bygges på Grålum ved E6 i Sarpsborg. Skoleprogrammer, interaktive virkemidler, modeller og eksperimenter skal engasjere barn og unge i naturvitenskap og teknologi. Det nye senteret på 6400 m2 blir energieffektivt og består av betong- og stålkonstruksjoner med glass- og platekledde fasader. I tillegg til vitensenteret blir det også kontorarealer til utleie. - Det blir en interessant og spennende utfordring å bygge det nye vitensenteret. I NCC jobber vi til daglig med kompliserte byggeprosjekter og avansert teknologi. Det er jo nettopp dette barn og unge skal lære på senteret, sier distriktssjef Svend-Harald Maalen ved distriktskontor Sarpsborg. Han understreker også at han selvfølgelig er fornøyd med å ha et interessant byggeprosjekt som sikrer arbeidsplasser i et utfordrende byggemarked. Science Center Østfold blir finansiert av stat, kommuner og private aktører. Det nye bygget er tegnet av det danske arkitektfirmaet aart a/s i Århus. Prosjektet starter i januar 2010 og skal være sluttført i juli 2011. Oppdraget utføres som totalentreprise. Ordren registreres i 4. kvartal 2009.

Tags: