NCC stanser alt arbeid i en halv time

Lese original

I dag stanser samtlige ansatte i NCC i Norden arbeidet for å sette fokus på sikkerhet. Awareness Day skal være en dag for refleksjon over helse, miljø og sikkerhet.

De ansatte vil bruke tid på å drøfte risikoer på arbeidsplassene, hvordan sikkerheten og arbeidsmiljøet kan økes og hvordan holdningen til en sikker arbeidsplass kan bli enda bedre.

I NCC konsernet har antall arbeidsulykker blitt redusert med 29 prosent de siste 1,5 årene. En årsak er økt fokus på sikkerhet. Awareness Day gjennomføres for tredje år på rad.

- Det er svært gledelig at antall arbeidsulykker er redusert. Diskusjonene vi har i dag i løpet av Awareness Day er et viktig verktøy i den pågående prosessen og i det kontinuerlige arbeidet som kreves for å øke sikkerheten på våre arbeidsplasser. Vår visjon er null ulykker, sier administrerende direktør og konsernsjef i NCC Peter Wågström.

Klokken 09.00 i dag tas det en pause i arbeidet på flere tusen prosjekter i hele konsernet, og alle samles for å drøfte hvordan sikkerheten kan forbedres, inklusive underentreprenører og konsulenter. Målet er å komme frem til helt konkrete forslag til hvordan sikkerheten kan forbedres.

Det er utarbeidet et forslag til diskusjonspunkter og alle ansatte oppfordres til å mene noe om hvordan sikkerheten ivaretas på deres arbeidsplass.

- Vi ønsker å engasjere alle i dette arbeidet. Arbeidsmiljø og sikkerhet er det viktigste for NCC, og den enkelte ansattes motivasjon og holdninger til dette er avgjørende for at vi skal lykkes, sier Kjetil Tonning, KS-/HMS-sjef i NCC Construction.

HMS-uke i Norge
I tillegg til Awareness Day i hele konsernet har NCC Construction valgt å sette av hele uken til fokus på HMS på hver enkelt arbeidsplass. I løpet av uken vil det bli gjennomført flere kurs, blant annet innen førstehjelp, ergonomisk veiledning og sikkerhetskurs med fokus på kunnskap om personlig verneutstyr. Enkelte steder i landet holdes det også øvelser sammen med lokalt brannvesen og ambulansetjeneste. Det er det tredje året NCC arrangerer HMS-uka i Norge.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Kjetil Tonning, KS-/HMS-sjef, NCC Construction  AS, 480 50 117
Terje Stachnik Hansen, Kommunikasjonssjef, NCC Construction, 992 16 785

NCC i Norge består av forretningsområdene NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads og NCC Bolig.

Tags:

Vår visjon er å fornye vår bransje og tilby de beste bærekraftige løsningene. NCC er ett Nordens ledende selskaper innen bygg og anlegg, infrastruktur og eiendomsutvikling med en årlig omsetning, eksludert Bonava, på SEK 53 milliarder og over 17,000 ansatte i 2016. Konsernet opererer i hele Norden, med den største delen av virksomheten i Sverige. NCC er børsnotert på NASDAQ Stockholm.