NCCs ekspert:– Julenissen bør kunne lande på norske hustak

Norske hustak tåler et besøk fra julenissen. Det viser unike beregninger gjennomført av bygg og eiendomsutvikleren NCC. Men mye er usikkert. Julenissen kan ikke ta med seg hele verdens julegaver samtidig. For da kan det gå galt.

– I verste fall så kan huset rett og slett kollapse, sier Kai Heimtun, NCCs ekspert og kalkulasjonsleder i NCC Building.

Et mysterie som krever svar

Heimtun har de siste dagene fordypet seg i et av verdens store mysterier. Hvordan kan julenissen år etter år lande på verdens hustak uten å falle gjennom? Spørsmålet er berettiget ettersom en kraftig mann med åtte reinsdyr og en velfylt slede sannsynligvis veier nærmere 1,5 tonn.

– Beregningen baserer seg på noen ikke-verifiserbare fakta. Jeg har beregnet at julenissen veier cirka 150 kg, sleden veier 140 kg, reinsdyrene 960 kg og julegavesekken 50 kg. I så fall skal det kunne gå, forutsatt at huset har flislagt tak og oppfyller bygningsstandardene, sier Heimtun.

200 000 tonn tung julegavesekk

Katastrofescenariet er at julenissen tar med seg alle julegavene samtidig i en og samme last. I følge NCCs beregninger, som går ut i fra at hver julegave veier 0,1 kg, at nissen skal levere til 2 milliarder barn og at stoffet sekken er laget av veier 5 000 tonn, kan sekken til sammen veie omkring 200 000 tonn og være 50 meter høy. Trykket mot taket blir da 2,0 Mpa (megapascal). Det maksimalt anbefalte trykket for bygging mot granittfjell. Under et slikt trykk, blir de de norske hjemmene like bæredyktige som papir.

– Vi får håpe at julenissen har tenkt seg om. Hos NCC har vi antatt at han nok må ha et par julegavedepoter gjemt bort på noen strategiske steder, sier Heimtun.

Presise beregninger

Til og med hellingen på takene, julenissens fart og mengden snø på taket påvirker utfallet. NCC har regnet med 50 prosents ekstra trykk av dynamisk effekt for landingen, en halvmeter snødekke og 25 graders helning på taket. Har taket større helling, vil sleden gli av taket. Men Heimtun har en høyst personlig hypotese om hvordan julenissen lykkes hvert år uten å brake gjennom takene.

– Jeg har forsøkt å gjøre beregninger under forutsetning om at julenissen ikke opphever universets fysiske lover. Et naturvitenskapelig utgangspunkt er det eneste akseptable. Men det er krystallklart at han må ha tilgang på en form for julemagi. Om julenissen finnes, så må jo det være det mest innlysende svaret. Min konklusjon er i alle fall at det eneste som er sikkert er at julenissen mest sannsynlig kommer i år også, sier Heimtun.

Mediekontakt:
Cato Werner Gustavson, kommunikasjonsrådgiver, NCC
t: 924 6 737 e: cato.werner.gustavson@ncc.no

Om NCC. Vår visjon er å fornye vår bransje og tilby de beste bærekraftige løsningene. NCC er ett Nordens ledende selskaper innen bygg og anlegg, infrastruktur og eiendomsutvikling med en årlig omsetning, eksludert Bonava, på SEK 53 milliarder og over 17.000 ansatte i 2016. Konsernet opererer i hele Norden, med den største delen av virksomheten i Sverige. Les mer om oss på NCC.no og følg oss på sosiale medier og på bransjebloggen Beyond Construction for tilgang til de ferskeste nyhetene. NCC er børsnotert på NASDAQ Stockholm.