Norske Interform gjør suksess med glidestøp i Sverige

Lese original

Ved raffineriet Preem i Lysekil bygger NCC en 42 meter høy LNG gasstank på oppdrag for norske Skangass. For å utføre jobben er spesialkompetanse fra norske Interform hentet inn, et datterselskap av NCC Construction i Norge.

LNG-tanken bygges ved hjelp av glidestøp, en rask og kostnadseffektiv byggemetode som brukes ved bygging av vertikale konstruksjoner. Med en glidehastighet på 4 meter per døgn støper Interform den 42 meter høye tanken på under to uker. Det er rekord for denne type konstruksjoner.

- Tid og kostnader er våre konkurransefordeler i forhold til vanlig støping. Normal glidehastighet er 2,5 til 3,5 meter per døgn. For enkle konstruksjoner kan hastigheten ligge opp mot 5-6 meter per døgn, forteller Svein Perlestenbakken, daglig leder i Interform.

Interform er i dag ledende på glideforskaling i Norden. Selskapet utfører glider innen områdene LNG-tanker, heis- og trappesjakter, vegger, siloer og tårn. Blant annet har Interform bygget LNG-tankene på Melkøya i Hammerfest.

- Interform er en verdifull part i prosjektet, med lang erfaring fra avanserte glideformkonstruksjoner, sier prosjektleder Olaf Bürger i NCC.

Omtrent 50 personer jobber ved raffineriet i Lysekil mens støpen pågår. Når en støp settes i gang er det vanlig med døgnkontinuerlig drift. Resultatet er en sterkere konstruksjon uten støpeskjøter.

Når støpen er ferdig vil gasstanken være 42 meter høy, 36 meter i diameter og romme 30.000 kubikk gass. Tanken har to skall, et indre av stål og et ytre av betong. Et senterhjul holder konstruksjonen rund mens støpen pågår. Interform er involvert i 8 uker, inkludert opprigg og nedrigg, mens NCC Anlegg Göteborg fortsatt vil være engasjert ved raffineriet frem til desember 2013.

Daglig leder Svein Perlestenbakken, Interform, tlf. +47 900 15 690
Kommunikasjonsrådgiver Nina Emilie Pay, NCC Construction, tlf. +47 922 04 141

NCC i Norge består av forretningsområdene NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads og NCC Bolig. I 2011 hadde NCC i Norge en omsetning på ca. 6,1 milliarder kroner og rundt 2 000 ansatte. NCC Construction Norge bygger boliger, kontorer, veier, anlegg og infrastruktur.

Tags:

Vår visjon er å fornye vår bransje og tilby de beste bærekraftige løsningene. NCC er ett Nordens ledende selskaper innen bygg og anlegg, infrastruktur og eiendomsutvikling med en årlig omsetning, eksludert Bonava, på SEK 53 milliarder og over 17,000 ansatte i 2016. Konsernet opererer i hele Norden, med den største delen av virksomheten i Sverige. NCC er børsnotert på NASDAQ Stockholm.