Produserer steinmaterialer med digital styring

Lese original

Ved Helle sandtak i Rogaland har man med skreddersydde, digitale styringsløsninger både økt produksjonen av steinmaterialer og gjort de ansattes arbeidshverdag tryggere og enklere.

SE VIDEO PÅ YOUTUBE: Produserer steinmaterialer med digital styring

Les mer om Helle sandtak

Med trådløst nettverk og en skreddersydd programmerbar logisk styring (PLS) kan driftsleder Per Thu og medarbeiderne i NCC nå overvåke og fjernstyre hele anleggsproduksjonen trådløst fra nettbrettet eller smarttelefonen.

– I praksis kan én person på egen hånd styre og kontrollere alle sider av anleggsdriften, sier Per Thu.

Med PLS-løsningen blir alle sentrale data fra produksjonen av steinmaterialer automatisk logget og overført for avlesning på kontrollrommets dataskjerm. Via anleggets trådløse nettverk speiles skjermbildet videre til smarttelefon - eller nettbrettet som er strategisk montert på førersiden i anleggsmaskinen. Med få tastetrykk herfra, har Thu og kollegene dermed full kontroll.

– Mens vi tidligere alltid måtte ha personell inne i anleggets kontrollrom for å holde øye med driften, kan en med denne løsningen faktisk klare seg sjøl fra hjullasteren. Dersom noe stopper opp i produksjonen får jeg straks beskjed på nettbrettskjermen, og kan raskt rette feilen, forteller han.

På dataskjerm og nettbrett følges løpende driftsstatus blant annet på steinmatere, knusere og sikter, nivå på anleggets buffere, volumer på steinmasse inn samt vekt og volum på ferdig produsert pukk, grus og sand, og hvor mye som per time lastes om bord i båt for transport til kunde.

Rimelig løsning

To egenmonterte master med omnidireksjonell antenne sørger for et lukket og funksjonelt trådløst nettverk på det 35 dekar store Helle-pukkverket. Mens Per har definert de driftsdeler som skal logges automatisk, har bror og IT-konsulent Ole Martin fra iDrift AS , stått for oppsett og teknisk tilpasning.

– Jeg har jobbet en del med trådløse løsninger og system for fjernstyring både innen offshore og på land. Så da Per kontaktet meg for å finne løsninger for fjernstyring av anlegget fra hjullasteren, var det fint å kunne bidra, forteller Ole Martin Thu.

– Jeg har sagt hva jeg ønsker av automatisk fjernstyring og logging på skjerm, så har Ole Martin ordnet det. Løsningen har heller ikke sprengt kostnadsrammene. Målet vårt har vært å gjøre dette billig, og vi har nok brukt mindre enn tjue tusen kroner på å få dette på plass, følge Per.

Gir driftsfordeler

Erfaringene med den automatiserte driftsstyringen ved Helle er så gode at lignende løsninger nå vurderes ved andre av NCCs anlegg for produksjon av steinmaterialer. En gruppe med deltakere fra Norge, Sverige og Danmark er i gang for å se på lignende automatiserte styringsløsninger av pukkverk, sier forretningsutvikler steinmaterialer, Bjørn Berg i NCC Industry.

– Helle sandtak er flinke og har kommet langt på dette. Automatisert styring av pukkverk gir en rekke driftsfordeler og er noe vi ser nærmere på, blant annet jobber vi for å få et pilotprosjekt ved Gjølme pukkverk i Orkanger i Trøndelag, forteller Berg.

Ved ombygging av gamle anlegg til bruk av PLS-styring kan produksjonskapasiteten øke med over ti prosent, ifølge Berg.

– I tillegg får operatøren en bedre, tryggere og enklere arbeidshverdag. Logging av selve produksjonen – der en følger med og løpende kan ta ut rapporter blant annet på energibruk, oppe- og nedetider samt produksjonsvolum, blir mye bedre. Samtidig blir det enklere å utføre feilsøk samt rette feil som oppstår på anlegget, sier Berg.

Med erfaringer fra Helle og Gjølme kan lignende automatiserte styringsløsninger blir implementert på øvrige av NCCs pukkverk.

Videreutvikling på gang

Ved Helle sandtak er en kommet langt, og planene er klare for å ytterligere videreutvikle den automatiserte driftsstyringen. Et nylig innkjøpt støvdempingsanlegg basert på luft og vann er allerede integrert i PLS- systemet. For å minimere fukt i ferdigvarer blir støvdempingsanlegget styrt av de forskjellige matesekvensene rundt om i produksjonen.

– For å få bukt med støvflukt fra anleggets uteområde har vi bygget et egenkomponert dempe anlegg, der skal vi montere en værstasjon som måler vind og nedbør, og som starter automatisk opp og demper støvflukt ved hjelp av vann. Da blir vi kvitt støvproblematikken i forhold til naboer, og vi får et område med dempeanlegg som styrer seg selv både i helger og etter arbeidstid, sier Per.

– Et ganske fikst system egentlig, ifølge Per, og der det hele tiden gjelder å se muligheter for nye bruksområder. Alle ansatte blir oppfordret til å komme med ideer og å identifisere problemer slik at vi sammen kan finne gode tekniske løsninger på disse.

– Når du har PLS og datastyrt logisk styring av alle funksjoner så er det kun din egen fantasi som setter begrensninger for hva du kan bruke det til. Her gjelder det bare å være innovativ og finne nye bruksområder, sier driftsleder Per Thu.

MEDIEKONTAKT:

Per Thu, driftsleder Helle sandtak, NCC

e: per.thu@ncc.no , t: +47 913 20 020

Bjørn Berg, forretningsutvikler NCC Industry

E: Bjorn.Berg@ncc.no, t: +47 901 50 371

Robin Stenersen, kommunikasjonsrådgiver i NCC

e: robin.stenersen@ncc.no , t: +47 952 90 219

Bekrivelse Helle sandtak

Årlig produksjonsvolum: 400 000 tonn sand og singel. Primært beregnet for betongindustri.

Type stein: Granittisk gneis

Kundemasse: Hovedsakelig Nord-Rogaland og Hordaland

Leveranser: 99 prosent med båt. 301 anløp i 2016.

Antall ansatte: 9

Om NCC. Vår visjon er å fornye vår bransje og tilby de beste bærekraftige løsningene. NCC er ett Nordens ledende selskaper innen bygg og anlegg, infrastruktur og eiendomsutvikling med en årlig omsetning, eksludert Bonava, på SEK 53 milliarder og over 16.000 ansatte i 2015. Konsernet opererer i hele Norden, med den største delen av virksomheten i Sverige. Les mer om oss på NCC.no og følg oss på sosiale medier og på bransjebloggen Beyond Construction for tilgang til de ferskeste nyhetene. NCC er børsnotert på NASDAQ Stockholm.

Tags: