Seriøsitet er avgjørende for sikkerheten

Lese original

I forbindelse med NCC Construction Norways femte HMS-uke lanserer administrerende direktør Håkon Tjomsland en 8-punkts liste for å skape økt fokus på seriøsitet i bygge- og anleggsnæringen. – Vi har nødvendig styrke til å bidra til økt seriøsitet og sikkerhet i vår næring. Derfor har vi tydeliggjort og spisset våre kontraktbetingelser, sier Tjomsland.

For å øke sikkerheten på byggeplassene er seriøsitet i alle ledd avgjørende. NCC Construction er en ansvarlig leverandør og arbeidsgiver. Selskapet krever at også underentreprenører og leverandører er ansvarlige og arbeider etter de rutiner og retningslinjer som er gjeldene for NCC.

- For å sikre at vi tiltrekker oss seriøse og solide samarbeidspartnerne setter vi ekstra fokus på noen av våre kontraktbetingelser, og to sterke oppfordringer, til våre underentreprenører og leverandører, sier Tjomsland.

Fokusområdene for økt seriøsitet er oppsummert i en 8-punkts liste; (NCC Constructions seriøsitetsliste):

• Kun ett ledd under vår kontraktspartner (UE) tillates.
  • Alle underentreprenører skal være medlem i Startbank. Leverandører oppfordres til å melde seg inn.
  • Kun Arbeidstilsynets HMS-kort er gyldig som ID-kort
  • All mannskapsregistrering på byggeplasser skjer gjennom Infobric.
  • Samtlige som skal inn på våre byggeplasser må gjennomføre NCCs online HMS-kurs, «hel inn – hel ut».
  • Alle lovpålagte sikkerhetsblader for produkter våre leverandører og underentreprenører benytter i sitt kontraktarbeid skal legges inn i prosjektets stoffkartotek hos ProductXchange før arbeidet igangsettes på byggeplass.
  • Det oppfordres til bruk av elektronisk fakturering.
  • Det oppfordres til at samarbeidspartnere jevnlig oppdaterer sin oversikt over produkter og kontaktpersoner i NCCs leverandørportal.

NCC Constructions kontraktbetingelser og retningslinjer for helse, miljø og sikkerhet er integrert i selskapets kvalitetssystem (KS), som ble ISO-sertifisert av DNV i mars i år, etter kvalitetsstandarden ISO 9001 og miljøstandarden ISO 14001.

Kontaktpersoner
Kommunikasjonssjef Terje Stachnik Hansen, NCC Construction Norway, tlf. +47 992 16 785

Administrerende direktør Håkon Tjomsland, NCC Construction Norway, tlf. +47 901 19 363

Om NCC. Vår visjon er å fornye vår bransje og tilby de beste bærekraftige løsningene. NCC er ett av Nord-Europas ledende selskaper innen bygg, eiendomsutvikling og infrastruktur, med en omsetning på NOK 52 mrd og 18 000 ansatte i 2014. NCC er børsnotert på Nasdaq Stockholm.

Tags: