- Ti skritt nærmere 4G-lansering

(Oslo, 22. oktober 2009) TeliaSonera og Samsung inngår avtale som sikrer 4G-modem til NetComs lansering av verdens raskeste mobilnett i 2010. 4G betegner neste generasjons mobilnett, med ti ganger høyere hastigheter for mobilt bredbånd enn dagens Turbo 3G. Per i dag finnes det ingen modemer eller telefoner som støtter 4G på markedet. Samsung-avtalen er dermed svært viktig for NetComs planer om å være først ute med å gjøre det nye høyhastighetsnettet tilgjengelig for kundene sine. Enkle USB-modem - Dette tar oss ti skritt nærmere 4G-lanseringen. Modemet blir like enkelt å bruke som dagens Turbo 3G-modemer, og vil gi kundene våre tilgange til mobile bredbåndshastigheter som vi hittil bare har sett med de aller raskeste adsl-linjene, sier NetComs administrerende direktør August Baumann. Historisk fremskritt - Vi er veldig glade for muligheten til å jobbe sammen med TeliaSonera og NetCom mot lanseringen av 4G. Initiativet er et historisk fremskritt for teleindustrien, og vi tror at den nordiske satsingen vil føre til at nye, høyere hastigheter for mobilt bredband vil bli tilgjengelig over hele verden langt tidligere enn forventet, sier Samsungs Executive Vice President and Head of Mobile Communications Division, JK Shin. Kontaktperson i NetCom Øyvind Vederhus, kommunikasjonssjef, tel +47 951 37 950 Fakta * NetCom bygger ut 4G i Oslo, og nettet vil stå klart for kundene i 2010. * Samsung-avtalen sikrer at modemer som støtter 4G er på plass til lansering av det nye nettet. * Modemene som Samsung skal levere er USB-modem for bærbare PC, lik modemene vi kjenner fra Turbo 3G i dag. * NetCom-eier TeliaSonera bygger også ut 4G i Stockholm