- Windows Phone vil spise markedsandeler

(Oslo, 5. januar 2012) NetCom spår endringer i smartmarkedet når Windows Phone kommer for fullt, til tross for at mobilsalget i 2011 var dominert av Apple og Samsung.

En gjennomgang av det totale salget av smarttelefoner i 2011 viser at iPhone og Samsung Galaxy S II var de mest populære modellene. Til sammen sto de to produsentene for over 50 % av smarttelefonsalget, mens Samsung Galaxy S II økte mest i volum.

Android størst
- Vi var spente på hvilket operativsystem som ble størst gjennom NetComs salgskanaler i 2011. Android fosset frem i fjor og i flere måneder solgte NetCom flere telefoner med Android enn iOS, men Apple slo tilbake i november med lanseringen av iPhone 4S. Likevel går Android seirende ut av duellen, sier Kristian Renaas, salgsdirektør i NetCom.

Den samlede salgsstatistikken for 2011 viser at 54 % av alle solgte smarttelefoner bruker Android som operativsystem. Andelen for iOS er 40 %, mens 7 % av smarttelefonene bruker Symbian.

Stor tro på Windows Phone
Norske smarttelefonbrukere har troen på de nye Nokia-telefonene med operativsystemet Windows Phone som blir lansert i Norge 1. februar.

I en fersk undersøkelse i NetCom Trends svarer 1 av 3 at de tror Windows Phone klarer å bite fra seg mot Android og iOS. Nærmere 20 % av de spurte sier de vil vurdere å kjøpe en Windows Phone i 2012.

Også NetCom følger utviklingen i smartmarkedet med spenning.

- Dette er smarttelefoner vi har stor tro på, og vi antar at populariteten til Windows Phone vil øke markant i 2012 og spise markedsandeler fra både Android og iOS. Vi tror Nokia Lumia 800 befester seg i mobilmarkedet som en allroundtelefon med appell hos flere kundegrupper i privat- og bedriftsmarkedet, mens Nokia Lumia 710 vil slåss blant de rimeligere smartmodellene, sier Renaas.

De 10 mest solgte smarttelefonene i 2011:*
1. Apple iPhone 4
2. Samsung Galaxy S II
3. Apple iPhone 4S
4. ZTE Blade
5. Nokia N8
6. Sony Ericsson X10 mini pro
7. LG Optimus 2X
8. Sony Ericsson ARC
9. HTC Wildfire S
10. HTC Desire HD

Solgte smarttelefoner per operativsystem i 2011:
1. Android (54 %)
2. iOS (40 %)
3. Symbian (7 %)
4. Windows Phone 7 (0,3 %)

De mest solgte smarttelefonene i desember:*
1. (1) Apple iPhone 4S
2. (2) Samsung Galaxy S II
3. (3) Apple iPhone 4
4. (6) Samsung Galaxy 5
5. (4) ZTE Blade
6. (10) HTC Sensation
7. (5) Sony Ericsson Ray
8. (8) Sony Ericsson Active
9. (7) Sony Ericsson ARC S
10. (9) Sony Ericsson X10 Mini Pro

* Listene er rangert etter salgsvolum og baserer seg på smarttelefonsalget i NetCom Shops (58 butikker), på netcom.no, gjennom kundesenteret og hos forhandlere som selger NetCom. Forrige måneds plassering i parentes.

NetComs definisjon av en smarttelefon
En smarttelefon er en avansert mobil i grenselandet mellom mobiltelefon og datamaskin. Den drives av et mobilt operativsystem og brukeren har selv muligheten til å installere avanserte programmer og applikasjoner på telefonen. Smarttelefonen har berøringsskjerm eller et QWERTY-tastatur, og man kan bruke den til langt mer enn telefonsamtaler og SMS.

Kontaktperson i NetCom
Kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus